SHF hoppas fixa problem med hemsidan: ”Övergången gick inte smärtfritt”

200918 Sekretariatet under handbollsmatchen i Handbollsligan mellan Alingsås och Hallby den 18 september 2020 i Alingsås. Foto: Jörgen Jarnberger / BILDBYRÅN

Den 1 september lanserade Svenska handbollsförbundet (SHF) sin nya hemsida. Lanseringen gick inte problemfritt men förbundet hoppas och tror på förbättringar i längden.

Anledningen till att SHF bytte från den gamla plattformen till den nya är att man nu använder samma system som Riksidrottsförbundet (RF) och de flesta andra specialförbunden.

– Tidigare låg vi utanför med en egen lösning och det gav oss lite större möjligheter. Samtidigt har det genom åren varit lite jobbigt att vara en frifräsare gentemot hela Idrottonline. Det har inneburit tekniska svårigheter, säger Lasse Tjernberg, IT-ansvarig på SHF.

I samband med lanseringen av SHF:s nya hemsida råkade man ut för nya tekniska svårigheter då sidan låg nere under en period, distrikten hade svårt att uppdatera information och föreningar som använder sig av laget.se har haft problem med att ladda upp matcher och träningstider via systemen.

– Övergången gick inte direkt smärtfritt. Vi hade gjort tester och kollat av och trodde att vi kunde förutse allting men så kom problemen, säger Tjernberg.

Vad berodde det på?

– I fallet med distrikten så blev det av någon anledning problem med de datorer som skulle jobba med uppdateringen samt att det blev fel i inloggningstjänsten på de gamla sidorna. Riksidrottsförbundet och vi genomförde en felsökning som pågick i nästan två veckor och till slut verkar har de fått koll på det. Så det utgör utmaningar att ingå i en standardlösning med andra förbund.

Vad ser ni som positivt med att ingå i den nya plattformen?

– När det hela är helt klart och vi har över alla våra distrikt så behöver vi inte hålla i vår egen utveckling- och testmiljö. Det innebär rent ekonomiska besparingar som vi kan använda på annat. Och dels kommer det innebära väldiga besparingar i tid och kraft. Så vi får tugga i oss en del grejer i början.

Det som felade med föreningarna och lagen som använder sig av laget.se var att när SHF över en natt bytte system så hängde inte Lagets algoritmer med som används för att hämta information från handbollsförbundets hemsida.

Tänkte ni något kring att det skulle drabba lag som använder sig av kommersiella aktörer?

– Visserligen har klubbarna gjort ett val att välja vissa tjänster men det är klart att vi vill vara med och lösa potentiella problem. Däremot tycker vi att vår information har ett värde där vi investerar dagligen för att hålla driften igång. Så att vi skulle anpassa oss utefter alla de som tar information från våra sidor var inte riktigt uppe på agendan, säger Tjernberg och fortsätter.

– Men vi har ett bra snack med till exempel laget.se och de testar hos oss nu och kommer att gå skarpt gentemot oss inom kort.

Nytt med förbundets nya hemsida är att den är mer mobilanpassad då de allra flesta besöker sidan via mobilen. En del som ingår i mobilanpassningen är serier och resultat, som har fått viss kritik för sin användarovänlighet.

– Efter övergången har vi inte kunnat använda de sidmallar som vi är vana vid och som vi trodde att vi kunde använda. Den nya Episervern på RF tillåter inte vissa typer av plugg-in så som våra resultat, övergångar och kalendern. Men vi lyssnar på kritiken, tar åt oss, är ödmjuka inför det och försöker rätta till det.

Fler nyheter med hemsidan är att den är mer anpassad utefter att man enklare ska kunna följa sina favoritlag, serier och liknande. Man hoppas även kunna bredda användningen av elektroniska matchprotokoll (EMP).

– Framförallt att få till en mer mobilanpassad EMP. Nu använder vi elektroniska matchprotokoll i seniormatcherna, som dels går in i liveresultaten på vår hemsida. Men för att föra sådana protokoll krävs en PC vid sekretariatet. I framtiden hoppas vi kunna lösa det via mobilen, vilket framförallt skulle underlätta för ungdomshandbollen, säger Tjernberg.

En annan ny touch med den nya hemsidan är att man har jobbat mot att göra den mer målgruppsanpassad.

– Vi har tänkt att vi skulle målgruppsanpassa sidan på ett bättre sätt än tidigare och riktar in oss till den som spelar, leder eller administrerar i föreningen så att man lätt kan hitta den viktigaste information som man söker, säger Therese Bringefors, kommunikatör på SHF och fortsätter. 

– Sen förstår jag att spelare inte är inne dagligen och tittar efter information men om det skulle vara något någon gång, om man till exempel är osäker på vilka preparat man får stoppa i sig, så finns all information på sidan.

Vad är du mest nöjd med på hemsidan?

– När den fungerar, haha. Men det är svårt med nya övergångar och kan vara klurigt i början att hitta rätt för besökarna. Det är som att flytta till en ny stad, helt plötsligt ligger affären på vänster sida istället för på höger.

I oktober kommer RF att genomföra en uppdatering av plattformen, vilket de gör några gånger per år. Då hoppas handbollsförbundet få bukt på vissa av barnsjukdomarna på den nya hemsidan.

– Sen är det som det är med hemsidor och webbplatser, det finns alltid information att fylla i eller något att ta bort. Det blir aldrig riktigt färdigt, säger hon.