Intryck från European Handball Talks under Final 4

Det spelas inte bara handboll på långhelgen i Köln för herrarnas Champions League-finaler. Det pratas även mycket handboll. Igår höll EHF i European Handball Talks (se hela här) där marknadsföring i en digital era och spelarnas pressade matchscheman var de två hållpunkterna. Sveriges målvakt Mikael Appelgren var på plats representerade spelarna i diskussionen.

ANNONS
ANNONS
ANNONS

Det var fullt i den blå och rosa-neonlysta salen där European Handball Talks höll på under tre timmar på fredagseftermiddagen. På plats var flera högt uppsatta personer inom EHF och IHF och annat folk med handbollskoppling till de stora klubbarna, mediahusen eller av andra intressen.

Första punkten att diskuteras var hur handbollen ska anpassa sig för att bygga sitt märke i den digitala tidsåldern. Förutom att handbollen får stå i skuggan av fotbollen diskuterades även E-sport, av expert Michael Rasmussen, som ett nytt hinder för handbollen att ta sig över i konkurrensen om uppmärksamhet från befolkningen – och framförallt den unga befolkningen där E-sport tippas växa sig större än fotboll i framtiden.

En av de punkterna som togs upp som en nyckel i digital marknadsföring framöver är att specialanpassa utbudet till kunderna och komma med erbjudanden därefter. Där kunderna för i tiden letade upp produkten måste nu istället produkten – handbollen – leta upp kunderna. Annars riskerar handboll att bli en sport spelad av en åldrande generation, menade Rasmussen.

Oavsett resultat så är det, helt rimligt, så att marknadsföringen kommer att bli viktigare online än vad den redan är och att marknadsföring, event och erbjudanden överlag kommer att bli viktigare, trodde panelen bestående av gamla spelare och marknadsföringsexperter.

Spelarnas överarbetning då? Jo, det togs upp som andra stora punkt under kvällen med en panel av fem bestående av bland annat Mikael Appelgren, Europeiska spelarförbundets ordförande Michael Sahl Hansen och EHF:s generalsekreterare Martin Hausleitner.

Mikael Appelgren berättade under panelen att han spelade ungefär 90 matcher förra året. En sån arbetsbörda, där spelarna dessutom reser runt mer än en meningssökande 19-årig backpacker, borde vara utmattande för både kropp och själ hos de flesta människor.

EHF:s generalsekreterare Hausleitner bekräftade inte direkt någon minskning av antalet matcher som spelarna måste spela men han berättade att förbundet ska börja med bestämda matchdagar så att det blir lättare att bestämma schema utifrån det. Dessutom ska förbundet fixa med bättre transporter för lagen till och från matcher långt borta.

– Vi har till 2021 arrangerat chartrade flyg för lagen. Vi accepterar inte buss på 4 timmars resa eller längre. Det är vi i förbundet som måste erbjuda spelarna en omgivning där de kan prestera med energi. 6 timmar i en buss tar på kroppen. Vi ska inte hitta den billigaste lösningen, vi ska investera i omgivningen, sa Martin Hausleitner.

Fortsättning och fler diskussioner kommer att följa mellan spelarna och EHF i den frågan och många fler, där båda parter verkade öppna för samarbete.

På plats under samtalen fanns även Sävehofs manager Hanna Fogelström, Lugis sportchef Patrik Bengtsson och IFK Kristianstads eventansvarige Henrik Forsberg. De tre svenskarna har genomgått en utbildning, och klarat proven, för att bli European Handball Manager.

Grattis till examen, säger vi till trion!

För att se European Handball Talks i sin helhet går det att göra via EHF:s hemsida.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here