Stark avslutning räckte inte för YIF

Det tog YIF 11 minuter att göra sitt första mål för kvällen. Då hade Ricoh redan gjort nio. Efter den svaga inledningen blev uppförsbacken alltför brant för YIF som trots stark avslutning fick se sig besegrade med 28-29. 

Många trodde säkert att YIF med storstjärnan Kim Andersson tillbaka efter sjukdom skulle knipa den här matchen. Så blev det inte. För två år sedan när lagen möttes i ÖP-hallen tog det nästan en kvart för YIF att göra första målet. Idag dröjde det nästan elva minuter.

Den första halvleken är något man omgående bör försöka glömma som YIF:are och försöka hålla färskt i minnet om man är Ricoh-spelare. 7-18 visade resultattavlan i paus, vilket talar sitt tydliga språk. Det var klasskillnad i första halvlek.

Tränare Sebastian Seifert måste ha utdelat en rejäl hårtork i paus för i andra halvlek kom YIF ut som ett annat lag och visade lite vilja och påbörjade upphämtningen. I samma veva upplevde Ricoh för första gången lite grus i maskineriet och deras försprång var endast tre bollar när cirka 10 minuter återstod av matchen. Med två minuter kvar gick den för dagen utmärkte Hampus Andersson till väders och satte 26-28. Närmare än 27-28 genom Carl Lövström kom dock aldrig YIF utan Ola Pewik stängde matchen med sitt mål fram till 27-29 innan YIF hann fastställa slutresultatet 28-29.

I YIF sätter vi ett plus för Andreas Björkman Myhr samt formstarka Hampus Andersson som för dagen gjorde nio mål. I Ricoh var det många bra insatser, men den som blev utsedd till Ricohs bästa spelare var David Florander som stod för en solid insats och sju mål.

YIF-Ricoh 28-29 (7-18)

Målskyttar
Ystads IF: Hampus Andersson 9 (3), Anton Hallbäck 5, Carl Lövström 4, Kim Andersson 3, Eric Forsell Schefvert 2, Simon Källström 2, Oscar Zareba 1, Anton Andersson 1 och Alexander Borgstedt 1.
Ricoh: David Florander 7, Henrik Olsson 6, Ola Pewik 6, Jesper Linell 5, Tobias Rosengren 5 och Alexander Holm 1.

Domare: Martin Gomer och Johan Gomer

Publik: 1971

Jesper Nielsen i stor intervju med Handbollskanalen – extraträning och Eiffeltornet från balkongen

0

Handbollskanalen har pratat med landslagets mittsexa Jesper Nielsen om skillnader mellan spelet i Frankrike och Tyskland och om livet i Paris.

På plats i Paris fick Handbollskanalen först en kort analys av vinstmatchen (39-32) mot Cretéil:

”Det känns bra, det var okej. Det gick bra framåt men vi slarvade lite bakåt. Vi slarvade ännu mer i söndags så det var ändå bättre. Det är en annan typ av spel här, det är ett jävla spring. De får många anfall också i och med att vi trycker, så det blir såhär ibland.”

Vi pratade lite om utmaningen att komma in i laget och lära sig spelet trots att OS låg när lagen normalt förbereder sig. Han får liksom spela sig in i laget under säsongen och säger:

”Det fanns ingen tid till att lära sig spelsystemet och jag håller fortfarande på att lära mig. Framför allt i försvaret där det är ett nytt sätt att spela på som jag inte alls är van vid. Men det kommer mer och mer.”

Vad är det ni gör annorlunda i försvaret i PSG?
Man har sin gubbe lite mer här och man ska klara sin gubbe. Jag har en benägenhet att hjälpa de andra för så brukar jag spela, att man hjälper varandra lite mer. Då tar man ofta ett steg och så släpps bollen och så är de ofta så snabba här att då rullas man ut.

Det är ganska lätt att spela framåt med Narcisse och de andra?
Ja, allihopa har sån blick. Det är bara att stå med armen i luften så kommer bollen.

Hur känns det inför VM?
Det känns bra, det känns gött. Nu har jag fått två matcher, fulla matcher. Tidigare har Luka (Karabatic) spelat mer men han har ont i höften. Nu har vi match på lördag igen och jag får springa igång.

Vi pratar om kommande match mot ligatvåan Nantes som spelas på bortaplan. Det blir tufft och vi namedroppar några av deras stjärnor som Claire, Nyokas, Tournat, Klein och Gurbindo.

Vad är skillnaderna mellan Tyskland och Frankrike?
Jag tycker att det är snabbare spel här. Kanske lite mer taktiskt också, i Tyskland är det mer att bröta och folk som springer på en. Det passar ju mig bättre egentligen. Så det är väl största skillnaderna.

Det känns lite mer taktiskt så det har varit en omställning men det känns bättre och bättre.

Vad jobbar du med själv?
Det har varit väldigt mycket snabba fötter här i början, för att komma in i det höga tempot. Det blir nästan efter varje träning eller iallafall varannan dag. Sen är det bara ner i gymmet och köra. Nu känner jag väl att det vore bra att köra lite rusher efter träningarna också.

Det är mycket extraträning, eller man får göra det för att hänga med grabbarna. Ibland är träningarna svårare än matcher men samtidigt så spelar vi onsdag/torsdag och lördag/söndag så att det blir inte supertuffa träningar. De som spelar mycket har det lite lugnare medan vi som inte spelat så mycket i vissa matcher kör lite tuffare.

Hur är det att bo i Paris jämfört med Norrköping och att lira i denna arenan jämfört med F13-hallen (hemmaplan för NAIS)?
F13, den är fin, det var länge sedan jag var där. Åbyhallen är ändå den värsta, den är hemsk. Jag har faktiskt förlorat där en gång, brukade inte göra det men någon gång hände det.

Nej men, det är klart det är lite större här och det var det i Berlin också gentemot Norrköping. Jag har tagit små steg storleksmässigt på städerna jag flyttat till.

Vi trivs bra i Paris, men som det blev nu med så tätt inpå har vi inte hunnit göra så mycket. Har inte sett så mycket ärligt talat, jag ser Eiffeltornet från balkongen så det har jag ju sett i alla fall. Jag har något riktmärke att ja, jag är i Paris. Annars är det mycket tunnelbana till träning.

Ledigt till jul?
Ja, vi samlas den 2 eller 3 januari så jag får ledigt. En av fördelarna att inte spela i Tyskland att jag får lite mer ledigt. Jag och Andreas (Nilsson i Veszprém, reds anm) får lite mer ledigt så det är gött. Längre semester än jag hade i somras!

PLAY: Riktig rökare blev omgångens mål i Frankrike

0

Olivier Nyokas underarmsskott mot Montpellier blev omgångens mål i Frankrike och var värt entrépengen bara det.

PLAY: Inför Frankrike – Norge (20.45)

Semifinal nummer två spelas ikväll mellan Frankrike och regerande Europamästarna Norge.

RYKTE: Aron Palmarsson förhandlar med FC Barcelona

2015 lämnade han THW Kiel för Veszprém, men gräset var nog inte grönare på andra sidan, för sedan ankomsten till den ungerska storklubben så har det i princip hela tiden ryktats om att Palmarsson vill återvända till THW Kiel.

Nu tar historien en ny vändning då FC Barcelona ger sig in i leken. Det är den internationella handbollssajten hballtransfers.com som snappat upp uppgifter från den spanska radiokanalen RAC1, som uppger att Aron Palmarsson förhandlar med FC Barcelona.

Palmarsson ska enligt RAC1 ansluta till FC Barcelona sommaren 2018, då hans kontrakt med Veszprém går ut. Barca ska enligt uppgifter från radiokanalen inte vara villiga att betala den aktuella övergångssumma som finns för islänningen. Dock finns det en öppning för en tidigare flytt om klubbarna kommer överens ekonomiskt, skriver hballtransfers.com.

PLAY: Inför Nederländerna – Danmark (18.15)

Idag är det dags för semifinal i EM 2016 mellan Nederländerna och Danmark och här får ni lite snabba fakta.

Narcisse: Måste vara ett hot själv

0

Det franska geniet Daniel Narcisse förklarar i en intervju med Handbollskanalen att det krävs eget hot för att kunna sätta lagkompisarna i läge.

När Daniel Narcisse delar med sig av handbollskunskaper bör man lyssna. Med 2 OS-guld, 3 VM-guld, 3 EM-guld, 2 guld i Champions League, 3 guld i Frankrike och 3 guld i Tyskland har han en otrolig meritlista.

Handbollskanalen fick ett exklusivt snack med världsstjärnan i PSG efter onsdagens derby mot Cretéil:

”Vi visste att det var en svår match för vår senaste match mot Cretéil var svår, särskilt i försvarsspelet. Vi har haft två-tre dagar att jobba med det och i början på matchen visar vi bra saker i försvaret. Vi var mer aggressiva och därför får vi också många kontringar och gör många mål.

Det var vår sista match på hemmaplan före jul och därför ville laget också göra en bra insats för våra fans.”

Om sin egen insats, som var ruskigt bra med diagonalpass och vinklar till lagkamraterna som var handbollsnjutning, sa han:

”När man spelar mittnia försöker man sätta sin lagkamrater i bra avslutslägen och jag jobbar för dem. Ibland måste man också själv vara ett hot och ta chanser att skjuta. Efter att jag gjorde några mål klev försvaret ut och då blir det mer plats för de andra.”

Nu är det två matcher kvar med PSG före jul och sedan ser han fram emot VM i Frankrike:

”Jag får ledigt två-tre dagar och sedan måste vi jobba hårt för VM. Det ska bli kul att spela på hemmaplan. VM är den största turneringen i handbollen så vi ska försöka njuta och ha roligt.”

Hansen till Handbollskanalen: Nielsen är en mycket bra spelare

0

Den danske världsstjärnan Mikkel Hansen hyllade lagkompisen Jesper Nielsen efter vinsten mot Cretéil i veckan.

Handbollskanalen var på plats i Paris när PSG spelade derby mot Cretéil i veckan. Efter matchen fick vi en pratstund med Mikkel Hansen som sade såhär om matchen (39-32):

”Vi tog en säker seger, vi kontrollerade den från start till mål. Nu har vi två matcher kvar innan jul, dels cupen på lördag och sedan en svår match mot Nantes, i Nantes så det blir tufft.

Varje match är viktig för oss och det är press på oss men det är bra och motiverande.”

Hur känns det att bli utsedd till World Handball Player?
Bra, bra. Det är väldigt motiverande att få den utmärkelsen från många som vet vad de pratar om så jag kommer fortsätta jobba och bli ännu bättre.

Vad vill du förbättra just nu i ditt eget spel?
Jag vill utveckla den här gruppen. Handboll är en lagsport så det som räknas är att göra så bra resultat som möjligt och att ta två poäng i de kommande matcherna. Handboll handlar om att vinna, som ett lag.

Med de resurser som kommer in här i PSG har vi också press på oss. Vi har en väldigt bra grupp här och vi jobbar hårt på träningarna varje dag. Vi behöver fortsätta vara hungriga på framgångar.

Vad säger du om din lagkamrat Jesper Nielsen?
Han är bra, en hårt arbetande kille och en mycket bra spelare. Det är såklart en tuff start för en linjespelare med timing och lagspelet, särskilt så som vi spelar i PSG. Det tar tid och vi hade inte förberedelser som vi brukar på grund av OS. Men jag tycker att han visade idag att han gör det bra, har bra spelförståelse och gör mål på sina chanser. Sen är han en schysst kille också, skandinav!

Iman Jamali i Ungerns 28-mannatrupp till VM

Xavier Sabate har tagit ut 28 spelare i Ungerns bruttotrupp till VM 2017.

Ungern lär inte slåss om medaljer men de har flera unga intressanta spelare på gång in i landslaget. Mittsexan Bence Bahidi (1995), vänsternian Richard Bodo (1993) och Bendegúz Bóka (1993) lirar i Pick Szeged alla tre och är spelare att studera extra.

Iman Jamali är också med och hoppas på en plats i den slutgiltiga truppen.

Målvakter
BARTUCZ László, Csurgói KK
BORBÉLY Ádám, Telekom Veszprém
FAZEKAS Nándor, Balatonfüredi KSE
MIKLER Roland, Telekom Veszprém

V6
BÓKA Bendegúz, MOL-Pick Szeged
IVÁNCSIK Gergő, Telekom Veszprém

M6
BÁNHIDI Bence, MOL-Pick Szeged
HEGEDŰS Márk, B.Braun Gyöngyös
SCHUCH Timuzsin, Telekom Veszprém
SIPOS Adrián, Grundfos Tatabánya KC
SZÖLLŐSI Szabolcs, Grundfos Tatabánya KC
ZUBAI Szabolcs, MOL-Pick Szeged

H6
GULYÁS Péter, Telekom Veszprém
HARSÁNYI Gergely, Grundfos Tatabánya KC
IVÁNCSIK Tamás, Elverum

V9
BODÓ Richárd, MOL-Pick Szeged
BORSOS Tamás, Ceglédi KKSE
JAMALI Iman, Meshkov Brest
LIGETVÁRI Patrik, Telekom Veszprém
NAGY Kornél, Dunkerque

M9
CSÁSZÁR Gábor, Kadetten Schaffhausen
GYŐRI Mátyás, Balatonfüredi KSE
JUHÁSZ Ádám, Grundfos Tatabánya KC
LÉKAI Máté, Telekom Veszprém
SZÖLLŐSI Balázs, Grundfos Tatabánya KC

H9
ANCSIN Gábor, Telekom Veszprém
BALOGH Zsolt, MOL-Pick Szeged
NAGY László, Telekom Veszprém

Slutplaceringar i EM – så här långt

I dag börjar kampen om topplaceringarna i EM och då kan det vara intressant att titta på vilka lag som är ute ur leken och vilka slutplaceringar de hamnat på.

Senare i dag får vi veta om det blir Tyskland eller Rumänien som hamnar på plats 5 respektive 6.

# Lag
1
2
3
4
5
6
7 Ryssland
8 Sverige
9 Serbien
10 Tjeckien
11 Spanien
12 Ungern
13 Montenegro
14 Slovenien
15 Polen
16 Kroatien

TV-guide: Slutspelsdags – här ser du matcherna

Då har vi kommit fram till slutspelet i EM och fredagen bjuder på tre fina matcher.

Tyskland och Rumänien gör upp om 5/6-platsen. Denna placeringsmatch följs sedan upp av två heta semifinaler.

Tid Match Kanaler
15:45 Tyskland – Rumänien TV10, [eafl id=16683 name=”Viaplay” text=”Viaplay”], [eafl id=16687 name=”bet365″ text=”bet365″]
18:15 Nederländerna – Danmark TV3, [eafl id=16683 name=”Viaplay” text=”Viaplay”], [eafl id=16687 name=”bet365″ text=”bet365″]
20:45 Frankrike – Norge TV3, [eafl id=16683 name=”Viaplay” text=”Viaplay”], [eafl id=16687 name=”bet365″ text=”bet365″]

 

Sändningsrättigheterna ägs i Sverige av Viasat med TV3 och TV10 som huvudkanaler där utvalda matcher kommer att sändas. Om dessa kanaler inte ingår i ditt utbud finns ytterligare två alternativ som ger dig möjligheten att se samtliga matcher från handbolls-EM 2016.

Viaplay

Med Viaplay ser du samtliga matcher från handbolls-EM. Viaplay kommer utan bindningstid och du kan läsa mer om, alternativt köpa produkten, här.

Bet365

Bet365 är en bettingssajt som utöver betting även erbjuder livestreaming för sina kunder. För att få tillgång till livestreaming krävs att du är medlem samt har pengar på ditt spelkonto. Minsta insättningsgränsen är 50 kr. Bli medlem hos bet365 här

Helle Thomsen mot Danmark ikväll – dags för semifinaler i EM

EM 2016 går in i den riktiga slutfasen och ikväll spelas semifinalerna i Göteborg.

Det är två riktigt fina matcher som det bjuds på i Scandinavium:

18.15 Nederländerna – Danmark
20.45 Frankrike – Norge

Det innebär alltså till att börja med att Helle Thomsen ställs mot sitt eget hemland Danmark. Hon är ju som ni alla vet förbundskapten för Nederländerna där också många av spelarna lirar i den danska ligan. Det blir garanterat fartfyllt och massor med prestige.

Matchen mellan Frankrike och Norge blir en intressant kamp. De har lyckats undvika varandra ända sedan EM 2012 då de möttes i mellanrunda och Norge vann med 30-19. Det är fart och fläkt mot fysik och defensiv.

Matcherna visas i TV3 och Viaplay med start från 18.00. Biljetter köper ni här:

LÄNK: Biljetter EM 2016

Ingen Neagu på planen i Göteborg

Den rumänska storstjärnan Cristina Neagu har lämnat matchtruppen inför avslutningen mot Tyskland.

Med avkast 15.45 spelar idag Tyskland och Rumänien om plats 5 i EM. Det var en chans för Göteborgspubliken att få se virtuosen Cristina Neagu i egen hög person, men nu har den möjligheten försvunnit.

Rumänien har nämligen valt att låta Neagu stå över då hon är sliten och de inte vill riskera någon skada. Istället kommer den 22-åriga högernian Laura Popa in i truppen. De byter också ut målvakten Paula Ungureanu mot Yuliya Dumanska.

Neagu har gjort 46 mål i EM och leder skytteligan.

PLAY: Majestätisk räddning av Dan Beutler

Stod Dan Beutler för säsongens räddning i gårdagens kryssmatch mellan HK Malmö och IFK Kristianstad? Bedöm själva!

Sverige åkte ur EM – är toppseedat till VM-kvalet

I juni spelas kval till VM 2017 som spelas i Tyskland.

EM har inte hunnit avslutas men vi kan redan nu ge er detaljer kring kvalificeringen till VM 2017. Mästerskapet spelas i Tyskland och Sverige är i och med sin åttondeplacering i EM seedade inför playoff.

Den 9-11 juni och 13-15 juni kommer Sverige spela dubbelmöte där vinnarna är klara för VM 2017. Lottningen går till på det enkla viset att lagen från Pott 1 ställs mot lag från Pott 2.

Pott 1
Tjeckien
Ungern
Montenegro
Rumänien
Ryssland
Serbien
Slovenien
Spanien
Sverige

Pott 2
Österrike
Vitryssland
Kroatien
Italien
Makedonien
Polen
Slovakien
Turkiet
Ukraina

Det kan alltså bli riktigt tuffa matcher mot Polen och Kroatien eller något mer välkommet som Italien. Lottningen sker på lördag den 17 december klockan 14.45 i Göteborg.