Svenskklubben får arrangera finalen i EHF Cupen

Det blir EWS Arena i Göppingen som den 20-21 maj står värd för Final4 i EHF Cupen 2016/17.

EHF har beslutat om spelplats för EHF Cupens avslutning med semifinaler och final samma helg, den 20-21 maj 2017. Det blir i Tyskland hos Frisch Auf! Göppingen och deras EWS Arena.

Den tar 5 600 åskådare och nu hoppas såklart hemmafansen att klubben tar sig till finalspelet. De har en liten fördel nu i gruppspelet då följande gäller:

Om Göppingen vinner Grupp B eller slutar bland de tre bästa tvåorna, då slipper de spela kvartsfinal och går direkt till semifinal. Om de däremot blir den sämsta tvåan av de fyra möjliga (fyra grupper) får de spela kvartsfinal.

Göppingen tränas som bekant av Magnus Andersson och i laget spelar Anton Halén, Andreas Berg samt Niclas Barud.

PLAY: Sveriges VM-lottning sänds live 14.30

Idag lottas kvalet till VM 2017 för Sveriges damlandslag i handboll.

Den 9-11 juni och 13-15 juni kommer Sverige spela dubbelmöte där vinnarna är klara för VM 2017. Lottningen går till på det enkla viset att lagen från Pott 1 ställs mot lag från Pott 2.

Pott 1
Tjeckien
Ungern
Montenegro
Rumänien
Ryssland
Serbien
Slovenien
Spanien
Sverige

Pott 2
Österrike
Vitryssland
Kroatien
Italien
Makedonien
Polen
Slovakien
Turkiet
Ukraina

Det kan alltså bli riktigt tuffa matcher mot Polen och Kroatien eller något mer välkommet som Italien. Lottningen sker på lördag den 17 december klockan 14.45 i Göteborg.

Helle Thomsen: ”Spelarna säger ”Ja” och så gör de som jag säger”

Det var en mycket nöjd Helle Thomsen som mötte presskåren på semifinalens efterföljande presskonferens.

Organising Committee General Manager, eller Daniel Vandor som många känner honom vid, öppnade presskonferensen med att upplysa Thomsen om att hon bara för några månader sedan inte hade något landslag eller klubblag att träna. Nu är hon i EM-final.

– Just nu är jag otroligt glad. Framförallt för att jag är så nöjd med tjejernas prestation. Vi spelade verkligen som ett lag idag och vi utnyttjade många spelare.

Helle Thomsen testade att, i stora delar av matchen, spela med sju utespelare. Ett vågat drag kan tyckas, men Helle vet att man måste våga för att vinna.

– Misslyckas det ser det dumt ut. Men det är min stil att ta chanser och jag tycker att spelarna är bra på att anpassa sig efter mina taktiska förändringar. De säger bara ”ja” och så bara gör de det.

Nyckeln till dagens seger var framförallt ett solitt försvar tillsammans med en storspelande målvakt i Tess Wester.

– Vi hade ett riktigt bra försvarsspel idag och Tess Wester var fantastisk i målet. Danskorna fick verkligen kämpa för sina mål. Självklart var det jobbigt för oss att spela så tufft försvarsspel, men det var också slitsamt för dem.

– Det är helt sjuk att vi nu ska spela final. Det är helt sjukt. Det är inte bara en dröm för spelarna i laget utan också en riktigt stor framgång för handbollen i Nederländerna.

Helle Thomsen berättade vidare om den växande handbollen i Nederländerna.

– I oktober spelade vi några träningsmatcher i Nederländerna och det var många barn som var och tittade på matcherna. Handbollen är inte jättestor där men efter framgången i VM i Danmark 2015 (silver) så har publikantalet verkligen ökat.

På söndag väntar tuffast möjligaste finalmotstånd i form av Norge. När Thomsen tittar tillbaka på de senaste matcherna och den senaste tiden tycker hon att laget känns piggt och framförallt har de klarat sig ifrån skador.

– Jag känner att vi har kunnat fördela bördan över många spelare i laget så vi kommer förhållandevis fräscha till finalen. Vi tränade i går (torsdag) klockan 10:00 på morgonen och alla var med, vi har faktiskt inte haft en enda träning där någon inte har varit med.

 

Norges förbundskapten förklarar segerreceptet

Thorir Hergeirsson hade bilden klar av hur Norge gjorde två starka ryck i matchen mot Frankrike och kunde summera till seger i semifinalen med 20-16.

Det blev fyra snabba frågor i mixed zone till den isländske norrmannnen som coachar i världsklass. I kamp med den norska kvällspressen tog sig Handbollskanalens reporter, med rutin från mittsexspel, fram för några snabba frågor.

Hur känns det, åttonde raka EM-finalen?
Det känns bra.

Ni har två starka perioder, en där ni gör 7-0 och sedan 5-0 på slutet, vad är det ni hittar i spelet och prickar rätt?
Första perioden är det Silje Solberg, lite mer höjd i närkamperna och lite mer press på skyttarna. I sista delen är det fortsatt Silje men också mer disciplin i anfallsspelet.

Vad har du för tankar inför finalen på söndag?
Det är en öppen match. Det är ett bra lag från Nederländerna och ett bra lag från Norge. Nederländerna spelar helt annorlunda än Frankrike så det blir en annan typ av match. Det är helt öppet, 50/50 så vi får göra det bästa av det.

Ni har hemmapublik här i Göteborg?
Ja det är fantastiskt, det var på tiden att vi fick höra från dem.

Nora Mörk: ”Det är sinnessjukt”

Norska högernian summerade matchen mot Frankrike på följande vis.

”Det är sinnessjukt! Matchen är som förväntat, fysisk och tuff match. Båda lagen får kämpa i anfallsspelet, det var bra försvar och målvakterna var bra. Frankrike har ett väldigt bra team i Glauser och Leynaud.

Nederländerna är ett fantastiskt lag. De har bra spelare på alla positioner och spelar med fantastisk fart och med Nycke Groot i spetsen som är otroligt farlig.”

Om att ställas mot just klubbkamraten, i ungerska Györi, Nycke Groot säger hon:

”Det blir en match-i-matchen. Det är klart att vi står mycket mot varandra på träning också. Det handlar om att inte tänka så mycket utan bara vara aggressiv och tänka på sitt eget spel och göra medspelarna bra. Kanske dra på mig extra uppmärksamhet och spela de andra till läge. Jag hoppas och tror på guld”.

Även lagkamraten Stine Bredal Oftedal var lyrisk:

”Det känns helt fantastiskt, det både känns och verkar som att vi spelar på hemmaplan.

Det är en väldigt varierande match, väldigt fysisk match. Båda målvakterna är bra men vi har Silje som är kanske den lilla skillnaden.

Vi är bra när det gäller på slutet och då blir det som det blir. Vi har i många år varit bra på att få saker i vår favör och jag tror att motståndarna känner att det är lite psykologiskt. När vi leder med ett-två mål så vet vi att vi kan vinna.”

Trots underläge så vände Norge och Oftedal sa:

”Självklart så känner vi lite stress men vi klarar att ta oss ur den stressen ganska snabbt och bara köra på. Det är det som avgör, att fortsätta spela sitt spel och tro på det.”

Maria Fisker: ”Ingen trodde att vi skulle gå så här långt”

Europamästerskapets överraskningslag Danmark förlorade semifinalen mot Nederländerna med 26-22 och nu väntar bronsmatch mot Frankrike på söndag.

Handbollskanalen växlade några ord med Danmarks vinsnabba vänsterkant Maria Fisker som berättade om matchinledningen:

– Det var längesedan vi spelade mot Nederländerna så det tog lite tid innan vi fick rätt timing och känsla för hur snabbt de kom i deras kontringar.

Efter en jämn första halvlek inledde Nederländerna den andra halvleken med att göra 7-0 och det tog hela 13 minuter innan Danmark fick göra sitt första mål.

– Det var i början av den andra halvleken som vi förlorade matchen. Vi gjorde inte mål på flera minuter och de bara fortsatte att göra mål. Helt plötsligt ledde de med fem-sex mål. Vi fortsatte att kämpa men vi hade en rejäl uppförsbacke.

Nederländerna vann till slut med 26-22 och det var självklart en besviken Fisker i mixade zonen. Men, som helhet var danskan nöjd med sitt lags prestation i mästerskapet.

– Vi är väldigt stolta över det vi har presterat i mästerskapet. Det var ingen som på förhand trodde att vi skulle ta oss så här långt. Vi kommer att ge allt för att säkra bronset.

Niombla: ”Känslan nu är bedrägeri”

Den franska niometaren Gnonsiane Niombla var besviken och snopen efter semifinalen mot Norge.

Frankrike hade verkligen Norge på gaffeln men norskorna lyckades som så många gånger förr vända underläge till seger. Gnonsiane Niombla var besviken men samlad efter matchen:

”Känslan just nu är bedrägeri. Vi spelade bra i 58 minuter och vi missade ett försvar och matchen svängde. Det är väldigt tungt för Norge är väldigt bra men vi kämpade bra.”

Hon berättar också att hon inte kan förstå varför de hamnar i så djupa svackor. Norge gjorde som bekant 7-0 i en period i första halvlek och 5-0 i slutskedet.

Hennes lagkompis Allison Pineau till Handbollskanalen:

”Det är som vanligt, vi är nära men ändå inte. Vi var inte starka nog att vinna.

Matchen svängde under de sista fem minutrarna. Vi hade två bra lägen men vi gjorde inte mål, straffen och ett annat läge.

Vi är här för medalj så det är vad som spelar roll nu.”

EM:s bästa spelare: Jag är väldigt, väldigt glad

Nederländernas mittniostjärna Nycke Groot var så klart lycklig över finalplatsen i EM.

Handbollskanalen snappade upp Nycke Groot i mixed zon som skrattandes sade:

”Jag är väldig väldigt glad, vi hade kontroll hela matchen. I halvtid var det lika men de hade inte mycket energi kvar i andra halvlek.

De har spelat så i några av de tidigare matcherna så vi var förbereda men de spelade bra och vi hade lite problem i första halvlek men i andra halvlek spelade vi bättre.

Vi har många smarta spelare som kan läsa spelet bra och gör bra saker.”

Även Angela Malestein tryckte på det faktum att de var väl förberedda. När Handbollskanalens reporter frågade om de var överraskade över danskornas 3-2-1 sa hon:

”Nej nej, vi visste precis hur vi skulle spela mot dem och vi hade en bra game plan som vi höll oss till. Jag tycker vi var bra förberedda.”

Vi kan väl säga att de bekräftar bilden av att Helle Thomsen har full koll på vad som händer och kan hända. Nederländerna har en plan för alla scenarios och blir aldrig överraskade.

PLAY: Highlights Nederländerna – Danmark

Här har ni höjdpunkter från semifinalen i EM mellan Nederländerna och Danmark.

EXTRA: NORGE I ÅTTONDE RAKA EM-FINALEN

Denna magiska handbollsnation gjorde det igen. Norge är i sin åttonde raka EM-final i handboll.

En otrolig avslutning på matchen gav Norge 20-16 mot Frankrike och jublet visste inga gränser i Göteborg denna fredagkväll.

Scandinavium var fyllt med röd/blå/vita-fans som gav ett otroligt stöd till Norge vid varje räddning och mål. Vi såg hur Frankrike startade med Amandine Leynaud i mål istället för Laura Glauser, trots att den sistnämnda gjorde en fin insats senast. Leynaud bevisade dock i inledningen att hon var värd startplatsen, 41 % i räddningar i den första halvleken.

Inför matchen funderade Handbollskanalens utsända om det inte var dags för Alexandra Lacraberé att kliva fram. Den franska högernian har varit ganska osynlig tidigare under EM-turneringen, med sina mått mätt. Lacraberé visade direkt med fyra snabba mål i inledningen att hon var på tå idag.

Frankrike startade starkt med sin mur i försvar och Norge tog timeout efter 11 min och 3-6. Det renderade en punktmarkering på Estelle Nze Minko vilket drog ner tempot i det franska anfallet och Norge kunde komma in i matchen. På tal om att komma in i matchen så klev Silje Solberg in mellan stolparna efter drygt 20 minuter. Ytterligare ett lyft för Norge, 63 % sista tio minutrarna.

Norge hade då en period av 7 raka mål från 4-7 till 11-7 och taket lyfte i Göteborg. Frankrike snyggade till siffrorna lite till halvtid och ställningen var 11-9 till Norge.

Den andra halvleken blev en tät kamp med målvaktsräddningar och missade avslut, vilket höll nere målproduktionen. Frankrike knaprade sig ikapp och det var sedan upplagt för en rysare.

Lagen följdes åt och varje mål krävde en extra prestation. Som när Stine Oftedal trycker i andrafas, det är så att man blir tårögd av glädje. Magisk fart och energi.

Den oväntade matchhjälten blev dock Marit Malm Frafjord som med två raka mål såg till att Norge drog ifrån. När sedan Silje Solberg räddade straff med fyra minuter kvar fullkomligt exploderade Scandinavium.

I slutminuterna gick allting Norges väg, precis som för alla mästare. Nu är de klara för sin åttonde raka EM-final och ställs mot Nederländerna på söndag klockan 18.00. Vilken match vi får!

EXTRA: Nederländerna i EM-final – Helle vann coachmatchen

Vi gratulerar Nederländerna som är i EM-final för första gången i nationens historia efter vinst mot Danmark med 26-22.

Det blir en orange handbollsfest i Scandinavium då Nederländerna är klara för sin första EM-final genom tiderna.

Danmark gjorde det taktiska draget att kliva ut på 3-2-1 i försvaret. Det för att störa Nederländernas duktiga skyttar och få niometarna att bli stillastående. Samtidigt gav det möjligen mer ytor till kantspelarna men där håller inte Nederländerna samma klass. Låt oss säga att det var genialt av Klavs Bruun Jörgensen, coach i Danmark.

Det blev förvisso en tuff start där det stod 7-4 till Nederländerna i inledningen. Precis som mot Sverige tryckte de varenda gång med kantrörelse och växel på bortre niometare. Det dröjde en stund innan Danmark fick ordning på det men de krigade sig tillbaka till 8-8 efter 18 minuter.

Helle Thomsen valde att ta timeout vid ställningen 9-9 och gick då över till att spela 7-6 i anfall. Det tvingade det danska försvaret att backa ner till 6-0 vilket gav Groot skottläge i mitten igen.

Nederländerna hade kommandot med ett par bollar under slutskedet men danskorna vägrade ge sig och flera spelare levererade. Det gick ett sus genom Scandinavium när högernian Anne Cecilie Dornonville de la Cour dunkade dit bollarna mot Tess Wester i kassen. 13-13 i halvtid.

I inledningen av den andra halvleken gjorde Nederländerna 6-0 och gick upp till 19-13 innan Danmark agerade. Märklig coachning att låta det gå så långt innan man slänger in timeout-kortet. Tess Wester och Nycke Groot lysande bra i denna period för Nederländerna.

Danmark testade sedan lite nya grepp där bland annat Kristina ”Mulle” Kristiansen kom in på niometer. Hon kom in och satte lite fart på det danska anfallsspelet som hade gått i stå. De gjorde väl ett par mål men hade svårt att tränga igenom det aggressiva 6-0-försvaret.

Sista tio minutrarna blev till slut en ganska lugn defilering till slutsignalen. Helle Thomsen hade stenkoll på händelserna och kunde unna sig att lufta bänken i slutskedet. Drömläge i en semifinal med den bredden i truppen och något som kanske kan bli utslagsgivande nu när match nummer 8 väntar på söndag. Final.

Nederländerna vann med 26 – 22 och spelar nu första EM-finalen någonsin. Helt ovana vid finaler är de dock inte, de tog silver i VM 2015 efter finalförlust mot Norge.

Bland många bra spelare går ett speciellt omnämnande till niometaren Nycke Groot som är så bra, så bra. Hon gör lite vad hon vill detta mästerskap och lär bli en het kandidat till både All-Star Team och MVP. Även de andra stjärnorna som Estavana Polman och Tess Wester levererar.

Helle Thomsen ska också ha beröm för sin coaching. Hon tog fullständigt död på Danmarks 3-2-1 med att spela 7-mot-6 och hade full koll hela matchen.

Grattis Nederländerna!

PLAY: Vill du se Hampus Wanne göra mål på en kyckling?

0

Flensburg-Handewitt tar handbollstrick till en ny nivå.

Rumänien vann i sista sekunden – otäcka bilder i slutscenen

Det blev Rumänien som tog femteplatsen i EM 2016 efter seger mot Tyskland med 23 – 22.

Rumänien befäster sin position som en av de stora inom damhandbollen. De vann idag mot Tyskland i match om femteplats i EM med 23 – 22. Det är nationens bästa EM sedan 2010 för landet som tog brons i VM 2015.

Matchen fick ett mycket dramatiskt slut. Det stod 22-22 och Tyskland hade bollen i anfall med 20 sekunder kvar. Stressat och hafsigt slarvade dock bort bollen och Cristina Zamfir bröt en passning.

Den rumänska vänsternian studsade sedan bollen upp över hela banan och kom i ett brett friläge mot Clara Woltering. Hon placerade bollen behärskat i nät men flög sedan in i den tyska målvakten och stolpen. Otäcka scener där båda spelarna visade stora smärtor innan TV-bilderna inte längre visade några fler repriser utan zoomade in oroliga medspelare.

Efter en stunds omplåstring haltade de båda av planen iallafall, en skön utandning för alla nervösa i TV-sofforna.

Rumäniens coach Ambros Martin började presskonferensen efter matchen med att gratulera Tyskland till ett fint mästerskap. Han var också nöjd med sina egna spelares insats och tyckte det ändå blev en nerv då matchen var jämn.

Michael Biegler var skärrad av slutscenerna och kunde inte samla sig för en analys efter matchen. Han hoppas att Woltering och Zamfir återhämtar sig på ett bra sätt.

Kvällens återstående matcher

18.15 Nederländerna – Danmark

20.45 Frankrike – Norge