ANNONS

IHF uttalar sig om domslutet i VM-finalen

Efter gårdagens VM-final mellan Spanien och Nederländerna blev slutsekundernas domslut, där Spaniens Ainhoa Hernandez Serrador fick rött kort och Nederländerna tilldömdes straff efter spelförstörelse, har frågorna kring beslutet varit många. IHF publicerade senare på kvällen en intervju med PRC:s (kommissionen för regler och domare) ordförande Ramon Gallego, där ett svar kring reglerna under de sista 30 sekunderna klargjordes. 

– Domarna vet att, framförallt i de sista tre minuterna av jämna matcher, är deras beslut väldigt viktiga. Samtidigt är det inte som i fotboll, där ett beslut kan förändra slutresultatet. I handboll blåser domarna mellan 150-200 gånger varje match, så det är svårt att tro att ett beslut skulle kunna ändra slutresultatet. Det är dock tydligt att det under de två sista minuterna krävs extra hög koncentration från domarna, och att de måste vara helt säkra i varje domslut, säger Ramon Gallego till IHF. 

När det gäller den särskilda situationen i slutskedet av VM-finalen hänvisar Gallego till regelboken, där det finns tydliga bestämmelser kring spelförstörelse under matchens sista 30 sekunder.

– Domarna har skött slutminuterna bra under hela mästerskapet, i synnerhet i den spännande finalmatchen – eftersom det beslutet var i enlighet med regel 8.10c, som talar om de sista 30 sekunderna.

– Den sista 30-sekundersregeln, regel 8.10c, innebär att alla kast som förstörs av att försvararen är närmare än tre meter – eller som i detta fallet, målvaktskast där försvararen inte låter bollen lämna målområdet, ska bestraffas med rött kort och straffkast, säger Gallego till IHF. 

Länk: IHF

ANNONS
ANNONS