ANNONS

Infront om massiva kritiken: ”Bara för en liten del av fansen som problem uppstår”

Handbollsligan Live och Handball Kanalen är de två nya plattformarna för handbollsfans i Norden för att kunna se matcher från Handbollsligan och Champions League. Men så här långt har rubrikerna mer handlat om att priset för abonnemang är för högt och att plattformen inte fungerar som den ska.

Observera att Handball Kanalen och Handbollskanalen är två helt skilda aktörer och att de ej ska förväxlas med varandra. Handbollskanalen grundades i Sverige 2015. Handball Kanalen är Infronts nya plattform för den nordiska marknaden.

– Vi lyssnar på alla som hör av sig. Vi jobbar hårt för att undersöka alla problem och hoppas ha löst problemen så snart som möjligt, säger Merav Savir, marknadschef på Infront Lab, till Handbollskanalen.

Den första matchen på den nya plattformen var mellan HK Aranäs och IK Sävehof i Handbollsligan dam. Matchen spelades för en och en halv vecka sedan och efter det har flera andra matcher spelats, både i Handbollsligan och i Champions League.

Vad matcherna har gemensamt? Tekniska problem och fans som är upprörda över att plattformen inte fungerar som den borde.

– Vi är i starten för ett nytt projekt och det är ett väldigt ambitiöst sådant. Vi lyssnar på alla som hör av sig. Vi jobbar hårt för att undersöka alla problem och hoppas ha löst problemen så snart som möjligt. Vi är dedikerade till den här plattformen och till fansen och vill göra det så bra som möjligt, säger Merav Savir, marknadschef på Infront Lab.

Fans är väldigt arga och frustrerade över plattformens kvalitet. Kommentar?

– Vi hanterar alla som kontaktar oss en och en. Jag vill inte generalisera. Vi har tusentals personer som använder plattformen problemfritt. Majoriteten av tittarna har haft en bra upplevelse och de som uttrycker problem pratar vi med en och en. Att erbjuda fem olika delar (appar, tv-app, iOS, webb och desktop) är väldigt ambitiöst, men vi såg bara problem på Apple TV – något vi håller på att kollar upp med Apple.

Bildkvaliteten håller inte måttet, det är svårt att få tillgång till plattformen och svårt eller omöjligt att strömma från telefon till tv. Vad kan du säga om de problemen?

– Vi uppmuntrar alla som har problem och behöver hjälp att höra av sig till vår kundtjänst. De finns där för att hjälpa och under de senaste dagarna har vi sett förbättringar.

Är era servrar inte bra nog eller varför är där så mycket tekniska problem?

– Jag är inte en teknisk person så jag går helst inte in på detaljer. Men jag vet att vårt team undersöker saken. Vårt team arbetar outtröttligt för att lösa det här för fansen. Vi använder de bästa servrarna och, från testerna vi har gjort, anser vi att servrarna inte är problemet. Men vi undersöker fortfarande och jag vill påpeka återigen att problemen är små om vi jämför med hur många totalt som använder plattformarna. Vi är dedikerade till att leverera den bästa möjliga servicen för handbollsfans i Norden och tror stenhårt på att den här plattformen är sättet att göra det på, oavsett vilka utmaningar vi stöter på. Det är vår intention att undersöka alla problem för att säkerställa att vi levererar den bästa produkten för fansen i regionen.

– Våra support- och utvecklingsteam jobbar outtröttligt för att identifiera anledningen till problemen och att åtgärda problemen så fort som möjligt så att tittare kan se matcher utan avbrott.

Har plattformen inte fungerat så bra som ni hade hoppats på?

– Så skulle jag inte uttrycka det. Nya projekt tar tid och vi håller på att växa. Vi ser att det bara är för en liten del av fansen som problem uppstår – det fungerar bra för många fans. Vi är bara i början av det här och ser fram emot en väldigt bra säsong.

När kan de tekniska problemen vara åtgärdade?

– Vid det här läget kan jag inte ge dig en tid eller ett datum. Vårt team jobbar dygnet runt för att identifiera problemen och att lyssna på kunder.

– Vårt utvecklingsteam kollar också på det här och har redan löst några av användarnas önskemål.

Hur kommer ni att kompensera kunder när kvaliteten på er produkt inte är bra nog?

– Vi uppmuntrar kunder att kontakta vår support om de har problem. Och då kommer de att ta reda på om det blir någon kompensation.

Kan du vara mer specifik kring när problemen kommer att vara åtgärdade och hur ni kommer att kompensera kunder?

– Som jag har förklarat så jobbar vi med de tekniska problemen och hoppas ha de lösta snart. Vi tar varje kunds upplevelse en och en, så det finns inte en kompensation som kommer att gälla för alla. Vårt team arbetar hårt för att lösa alla problem.

En annan del folk är upprörda över är priset. Kan du förklara varför det kostar så mycket med ett abonnemang?

– På vägen fram till starten av säsongen analyserade vi marknaden och plattformen för att förstå risker och sätta rätt pris. Och vi arbetar med klubbarna i Sverige för att erbjuda rabatter på 20 procent till fansen på årsabonnemang. Vi vill hitta ett sätt att ha ett bättre pris.

Varför betalar prenumeranter för en helårsprenumeration när det bara spelas matcher under nio månader?

– Där kommer att finnas färskt material under de månaderna, även om det inte är matcher. Där kommer finnas innehåll för fansen oavsett.

Plattformen för matcherna i Champions League heter Handball Kanalen. Kan du berätta hur det gick till när ni bestämde er för det namnet?

– I de här fyra länderna är det olika språk, men en sak de har gemensamt är Kanalen. Därför valde i det namnet. Och handball förstår alla.

På er hemsida står det bland annat ”A global leader in sports marketing”. ”Unmatched event experiences”. ”Engaging content. Inclusive communities.” Tycker du att ni har levt upp till det på den svenska och nordiska marknaden?

– Infront anses vara en av de globala ledarna inom sports marketing. Vi har en historia av att skapa upplevelser och engagerande innehåll, något vi har gjort under flera decennier. Som med alla nya initiativ kommer det här med sina utmaningar. Vi lyssnar aktivt på alla problem.

– Det är värt att notera att vi har fått gott om positiv feedback, framförallt runt möjligheterna för ökade kommersiella vinster. Damklubbar, till exempel, ser stor potential i att öka deras exponering via den här plattformen. Klubbarna uppskattar också att fansen får en större dos av videoinnehåll som höjdpunkter och annat bakom kulisserna-innehåll.

Varför har ni bestämt att det endast är möjligt att se en match åt gången?

– Vi använder de bästa metoderna och tittar gärna på detta senare baserat på den feedback vi får.

Det har gått ett tag sedan potentiella kunder kunde skriva upp sig på abonnemang. Hur många abonnenter har ni idag?

– Det är fortfarande i ett tidigt skede av säsongen, så det är för tidigt att ge er siffror. Men vi är optimistiska över potentialen och dess räckvidd. Det är en gigantisk marknad.

Hur många har avslutat sina prenumerationer så här långt?

– En handfull personer har avslutat sina prenumerationer, men vad vi kan se stannar de flesta kvar och visar förtroende.

Om det inte går så bra som ni hade hoppats, hur mycket tålamod har ni då med den här marknaden?

– Just nu finns det ingen anledning att kommentera huruvida det går så bra som vi hade tänkt. Vi är väldigt optimistiska. Det är ingen fråga kring huruvida vi har tålamod eller inte. Vi har investerat mycket i det här och är hängivna att göra det till en framgång för alla, inkluderat fansen.

Kan ni avsluta partnerskapet med Svensk Elithandboll (SEH) när som helst under de här fem åren?

– Vi kommenterar inte specifika detaljer kring våra avtal med partners.

I Sverige har det varit mycket snack om den här dealen mellan SEH och Infront och att det är en väldigt bra deal ekonomiskt för de svenska klubbarna. Håller du med om att det är en bra deal för klubbarna?

– Vi har en konstant dialog med klubbarna, vilket är ett nytt sätt att arbeta. Huruvida det är en bra deal eller inte får du fråga klubbarna. Vi är hängivna att leverera den bästa plattformen och vi arbetar tillsammans med klubbarna för att leverera det.

Hur mycket pengar har Infront investerat i det här projektet?

– Det är en bra fråga och jag önskar att jag kunde svara, men vi brukar inte besvara den typen av frågor.

I Sverige kommer där att vara en studio på plats när HF Karlskrona tar emot Amo HK. Till hur många fler matcher kommer ni att ha en studio på plats i arenan den här säsongen?

– Vi ska utvärdera det den här veckan. Vi vet att det är en nyckeldel i fansens upplevelse, men vi vill inte spekulera kring hur många arenor som kommer välkomna en studio den här säsongen. Vi kommer att delge mer information längre fram.

ANNONS
ANNONS