Enligt Infront var det 20 000 prenumeranter på Handbollsligan Live förra säsongen, något Handbollskanalen avslöjade tidigare under dagen – så även för Peter Gentzel som fram till dess var ovetandes om siffrorna.
– Jag har inte fått någon information om det men det är en bra start, säger Gentzel, vd för Svensk Elithandboll, till Handbollskanalen.
I Handbollskanalens stora intervju med Infront avslöjade rättighetsägaren till att sända Handbollsligan dam och herr siffror kring prenumeranter från förra säsongen.
– Vi hade mer än 20 000 prenumeranter i Sverige på Handbollsligan Live förra säsongen, sa Damian Browarnik, managing director på Infront Lab, till Handbollskanalen.
– Men jag kommer inte att gå in närmare på de ekonomiska bitarna.
Handbollskanalen ringde därför upp Peter Gentzel för att prata mer om siffrorna som Infront presenterade. Men Infront har uppenbarligen inte meddelat SEH:s vd om antalet prenumeranter från förra säsongen.
– Jag har inte fått någon information om det så jag vet inte. Men det låter utifrån vår målsättning som vi tittade gemensamt på som en bra start, säger Gentzel till Handbollskanalen.
Var det fler eller färre prenumeranter än du hade trott?
– Vi hade sändningar på Sportkanalen där vi hade ett snitt på mellan 5000 och 12 000 tittare så utifrån det låter det bra. Sen är det ju inte alla som tittar på alla matcher.
I förra veckan kom beskedet att REGO inte blir kvar som produktionsbolag och att DMC kommer in istället. DMC är, precis som REGO, ett bolag med erfarenhet av att sända handboll. Beskedet att Infront byter produktionsbolag kom endast en vecka före avkast i den första ligamatchen för säsongen.
– Varför beskedet kommer bara en före före får du fråga Infront om. Men REGO har varit med i många år och kan verkligen handbollen. Varför de inte har kommit överens och varför de väljer att byta vet jag faktiskt inte.
– Men det är självklart att det hade varit önskvärt med det beskedet tidigare, säger Gentzel.