Starten av säsongen 2024-25 i Handbollsligan dam respektive herr är bara dagar bort och därmed även säsong nummer två med Handbollsligan Live. Det verkar ha blivit en bra start för den första säsongen med den nya plattformen, åtminstone om man ska tro de siffror på antalet prenumeranter som Infront nu avslöjar för Handbollskanalen.
– Vi hade mer än 20 000 prenumeranter i Sverige på Handbollsligan Live förra säsongen, säger Damian Browarnik, managing director på Infront Lab, till Handbollskanalen.
En ny säsong av Handbollsligan är snart här och det blir den andra säsongen med Handbollsligan Live som plattform och Infront som rättighetspartner till Svensk Elithandboll (SEH). Den första säsongen, åtminstone starten av den, kantades av problem och stor frustration från tittare, något som avtog i takt med att säsongen pågick.
Trots den massiva kritik som fanns i början av säsongen presenterar Infront starka siffror för det första året. Tidigare har varken Infront eller SEH velat kommunicera några siffror, men nu kan Handbollskanalen avslöja ungefär hur många som skrev upp sig på plattformen förra säsongen.
– Vi hade mer än 20 000 prenumeranter i Sverige på Handbollsligan Live förra säsongen, säger Damian Browarnik, managing director på Infront Lab, till Handbollskanalen.
– Men jag kommer inte att gå in närmare på de ekonomiska bitarna.
Och det här är siffror för enbart Handbollsligan Live, inte Handball Kanalen och inte för kunder i resten av Norden?
– Siffrorna gäller Handbollsligan Live specifikt och enbart i Sverige, ja.
Är det siffror ni är nöjda med?
– Det är en stabil start. Men vi kan och behöver göra mer än så framöver, säger Browarnik, som inte vill gå in mer i detalj kring siffrorna.
– Vi har märkt att det finns ett gigantiskt intresse för handboll i Sverige och vi vill hitta sätt att föra fansen närmare handbollen. En reducering i priset och det faktum att vi investerar mer pengar i innehåll och produktionen är två sätt som vi gör just det.
Lägre pris i år
Reducering i priset, ja. I ett mejl som Handbollsligan Live nyligen skickade ut till sina kunder står det att priset den här säsongen har sänkts. Numera kostar ett årsabonnemang 3799 kronor per år (cirka 316 kronor i månaden). Förra säsongen kostade ett årsabonnemang 349 kronor. Så här motiverar Infront prissänkningen:
– Vi försöker lyssna på våra kunder. Jag antar att du är medveten om att vi betalade rätt mycket pengar för rättigheterna att sända Handbollsligan och jag tycker det är rättvist att säga att när du betalar stora pengar för något behöver du få pengarna tillbaka.
– Sedan vi presenterade vårt pris förra året har Viaplay och andra höjt sina priser. Vi tror att vi kan få fler prenumeranter om vi sänker priset och gör handbollen mer tillgänglig. Och vi ser inte det här som en ettårsgrej utan som en femårsplan.
Flera personer har hört av sig till Handbollskanalen och varit upprörda över det faktum att Infront haft ett så kallat ”Early Bird-erbjudande” och där har priset varit lägre för nya prenumenranter än för befintliga som velat förlänga sina abonnemang.
– De personerna är välkomna att höra av sig till vårt supportteam och då kommer vi att se till så att de betalar samma pris som early bird-kunder. Folk har redan hört av sig och då har vi gett dem rabatt direkt. Den öppna dialogen är en nyckel för oss på Infront och så har vi alltid arbetat.
Mer innehåll på plattformen ska vara på gång
I samma mejl där prissänkningen meddelas berättar Infront samtidigt att ”dessutom får du tillgång till material från bakom kulisserna och mer extramaterial”. Men vad exakt det innebär kan Infront inte svara på ännu.
– Vi håller på och utvecklar en innehållsplan och jag lovar att mer information kommer att komma så fort den är klar. Men idén är att föra fansen närmare sporten. Vi kommer att göra mer i år, säger Browarnik, som inte kan gå in mer i detalj på om det kommer att bli fler studioproduktioner i år än de få som levererades förra året.
I starten på förra säsongen pratade vi på Handbollskanalen med Infront om de stora bekymmer som plattformen då hade. Vi frågade även Infront varför kunder betalar för ett årsabonnemang när säsongen bara varar mellan september och maj. Svaret:
– Där kommer att finnas färskt material under de månaderna, även om det inte är matcher. Där kommer finnas innehåll för fansen oavsett, svarade Infront då.
Den som har loggat in på Handbollsligan Live under sommaren har säkert noterat att inget nytt innehåll har producerats sedan SM-finalerna var färdigspelade. Med andra ord höll Infront inte vad de sa i början på förra säsongen.
– Först och främst, och rätta mig om jag har fel, men vi lovade heller aldrig att höjdpunkter från EM i januari skulle finnas på plattformen. Det var en investering vi gjorde i plattformen, säger Browarnik.
– Vi har fortsatta diskussioner med ligan och med klubbarna om hur vi kan förbättras och det här är en av punkterna som vi kommer att förbättra i år, med ytterligare innehåll på plattformen.
Det här beskedet från Infront kommer samtidigt som det har uppdagats att REGO inte längre kommer att vara kvar som produktionsbolag för sändningarna, något Skånesport var först att rapportera om. Istället kommer DMC att ta över.
Det har inte spelats matcher i Handbollsligan sedan maj månad. Ändå kommuniceras det här beslutet bara en vecka innan nästa säsong drar igång. Varför?
– Beslutet att skifta från REGO till DMC togs som en del av av vår rutinmässiga process inför en ny säsong. Vårt primära mål är att konsekvent uppfylla kraven från våra partners, ligor och fans. Tidpunkten för beslutet överensstämmer med kulmen på planeringsfasen för den kommande säsongen, vilket säkerställer en bättre upplevelse för fansen.
Är ni missnöjda med REGO eller hur kom ni fram till beslutet att göra skiftet?
– Även om vi helhjärtat värdesätter REGO:s bidrag under det senaste året gör vi bytet till DMC för att vi vill förbättra handbollsupplevelsen för fansen. Det är inte ett tecken på missnöje med REGO.
Det blir kanske inte det enklaste för REGO att säkerställa så att kvaliteten på sändningarna är hög när ett byte av produktionsbolag görs så här nära inpå säsongen (även om DMC säkert har meddelats tidigare än det blev offentligt). Men där verkar Infront inte oroliga.
– Vi har fullt förtroende för att kvaliteten på sändningarna inte bara kommer att vara på samma nivå utan förbättras. Vi arbetar med DMC för att se till så att övergången blir sömlös och att det inte blir några tekniska problem under säsongen.
Vilka som kommer att kommentera matcherna och hur många från REGO som följer med till DMC verkar oklart i dagsläget, med bara dagar kvar till att ligorna drar igång.
– Vi kommer att fortsätta vårt samarbete med skickliga kommentatorer, inklusive de med stor erfarenhet från handbollssändningar. Vi kommer att informera fansen om hur teamet kommer att se ut, säger Damian Browarnik.