AIK brydde sig mindre om tabellplacering, mer om energi för att slå den etablerade lokalkonkurrenten. Med spetsiga attacker och stabilt försvar gick det vägen, 25–20 mot Hammarby. – Väldigt kontrollerat, lugnt och metodiskt framåt, sade Henrik Schneider till C More.
Länge var det tomt på poängkontot, AIK bar sin nolla under dussintalet matcher fram till jubelvinsten mot Karlskrona.
Nu gäller istället tre segrar på fyra försök, triumfen mot Hammarby var den största och bästa med Solnalaget i ledning från start, klart övertag i paus och aldrig tal om någon svängd pendel på upploppet.
Adam Tumba och Jesper Linnéll gjorde fem mål var, stenhårt defensivt jobb hade också sitt att säga för tvåpoängaren.
– Försvarsmässigt står vi riktigt bra, de gånger vi inte står helt rätt tar Matija (Spikic) några bollar dessutom, sade AIK-tränaren Schneider till C More.
Hammarby gjorde bra väsen av sig på läktaren. På planen får man finna sig i att vara närmast jagade lag i AIK:s strävan att nå över strecket.
I upplösningen innehöll derbyt lite palaver, totalt tre röda kort (Martin Dolk, Pavle Karacis plus Troels Vejby Jørgensen efter tre utvisningar) i en och samma situation. Ventilhålet med 22–14 betydde knappast något för matchutgången, frågan är snarare vad AIK:s form betyder för övriga lag i bottenstriden?
– Vi ska njuta ikväll, men nu har vi fem tuffa matcher framför oss, sade Schneider med fokus på rätt saker.
AIK–Hammarby 25–20 (12–6)
Matchprotokoll >>
Statistik >>
Tabell >>
