ANNONS

Metz och Györ gör upp om guldet

Metz skrev historia i Budapest när laget besegrade CSM Bukarest med 32–27 i den första semifinalen. I den andra semifinalen säkrade regerande mästarna Györ en plats i finalen efter en dramatisk 31–30-seger mot Brest Bretagne.

Efter en jämn och nervös inledning tog Metz successivt kontroll över sin semifinal. Laget gick till pausledning med 17–13 och fortsatte att sätta press på CSM i den andra halvleken. Snabba omställningar och ett effektivt kantspel blev avgörande när fransyskorna drog ifrån. En stor anledning till framgången var Johanna Bundsen, som stod för 17 räddningar och dessutom noterades för två mål. Segern innebar att Metz tog sig till Champions League-final för första gången i klubbens historia.

Den andra semifinalen blev en riktig rysare. Brest ledde med två mål i den 46 minuten och hade ena foten i finalen, men Györ vägrade ge sig. Matchen präglades av ett fysiskt spel med två röda kort i den första halvleken – först visades Brests Onacia Ondono ut, innan även Györs Bruna de Paula fick lämna planen några minuter senare.

När Brest fortfarande ledde med 30–29 sex minuter före slutsignalen såg de regerande mästarnas svit i Budapest ut att vara över. Men mål av Kristina Jörgensen och Kelly Dulfer vände matchen till Györs fördel, och ungerskorna stod emot Brests sista anfall för att säkra en tredje raka finalplats.

På söndag väntar nu en final mellan Metz och Györ, där fransyskorna jagar sin första Champions League-titel medan Györ siktar på sin tredje raka.

ANNONS
ANNONS