ANNONS

Handbollslegend tar plats i WADA

Den sydkoreanska legenden Hong Jeong-ho tar plats i WADA Athlete Committee fram till 2020.

Minns ni Hong Jeong-ho? En riktigt go högernia som vann OS 1992 och VM 1995 med Sydkorea. Hon spelade för norska Baekkelaget där hon vann Cupvinnarcupen samt danska Slagelse där hon tog ett guld i EHF-cupen.

Jeong-ho vann också skytteligan i VM 1993 samt blev uttagen i All-Star Team som bästa högernia i OS 1996, där Sydkorea tog silver.

43-åringen har aldrig riktigt släppt handbollen och idrotten. Hon har efter karriären bott i Seoul där hon jobbat med ungdomshandboll och som expert på TV. Hon har också jobbat för det Asiatiska handbollsförbundet. Nu knyter hon sig allt starkare till toppidrotten.

Hon har nämligen tagit plats i WADA Athlete Committee som beskrivs såhär:

”WADA’s Athlete Committee was established in 2005 to represent the views and rights of athletes worldwide, while providing insight and oversight into athletes’ roles and responsibilities as it relates to anti-doping. Its Members have a key role in helping WADA understand the challenges vulnerable athletes face and how WADA can best lead in developing strategies to not only detect, but also deter and prevent it.”

Den olympiska guldmedaljören på längdskidor, Beckie Scott från Kanada, är ordförande i kommittéen. Andra namn ni kanske känner igen är Hayley Wickenheiser (ishockey), Tegla Loroupe (friidrott), Matt Dunn (simning) och Lauryn Williams (friidrott).

ANNONS
ANNONS