Europeiska storklubbar lägger fram planer på en gemensam liga som startar 2019.
Det är tyska sport1 som rapporterar att klubbar som THW Kiel, FC Barcelona och Paris SG planerar att ersätta Champions League med en stor liga till 2019. Det sägs då att 12 lag ska vara med och en representant från en investerargrupp säger:
”Att städer som Berlin, Paris, Barcelona eller Moskva är med är en förutsättning för vår partner med rättigheter och investerare för att uppnå målet om att vid ett senare tillfälle positionera handboll på den amerikanska marknaden.”
En annan tysk herre, som är VD för Forum Club Handboll (FCH), en intresseorganisation för toppklubbar i Europa säger:
”En privat ligan kunde bryta de befintliga skröpliga strukturer och hållbart förbättra produkten topphandboll.”
