Den 10 maj arrangerade Handbollskanalen den så kallade Finallunchen där över 30 deltagare fick lyssna till föreläsningar och sponsring och kommunikation. Ett uppskattat mötesforum bland gästerna som kom från hela handbolls-Sverige.
Hur kan föreningen få struktur i sitt sponsorarbete? Ska vi skicka pressmeddelanden till media? Hur ska vi tänka kring avtalsrättigheter? Det är några av de spännande frågor som diskuterades under Finallunchen som Handbollskanalen arrangerade den 10 maj i samband med SM-finalerna i Scandinavium.
Magnus Berglund, en av Sveriges främsta inom sponsring, bjöd på en intressant föreläsning om sponsring. Han gick igenom fyra steg som kan följas för att höja kvaliteten i en klubbs sponsorarbete:
1. Få formalia på plats
2. Skapa process/struktur
3. Gör er personoberoende
4. Höj priserna
En till nyckel är enligt Magnus att avsätta tid för att planera klubbens sponsorarbete. Han visade också ”CSR-pyramiden” för idrott/liga/förening och hur en klubb kan paketera CSR-projekt från samhällsfråga via projekt till partner. Mycket intressant!
Därefter följde Handbollskanalens grundare Oskar Mattelin och Jimmy Grandin upp med smarta tips kring kommunikation. Det handlade också om grundläggande faktorer samt hur sociala medier kan användas – på flera olika sätt. Några exempel:
– Föreningars webbsidor måste vara uppdaterade med senaste informationen om till exempel spelartrupper – addera inte mer information än vad som kan hanteras internt.
– Det är extremt viktigt att ha en hemsida som är mobilanpassad, de allra flesta besökarna kommer via telefoner idag.
– Sociala medier är väldigt enkelt att komma igång med, men rekommendationen är att ha en strategi för vad man gör och vad man inte gör där.
– Facebook passar bra för att skapa evenemang, använda fotoalbum och att dela budskap till den breda allmänheten. Mindre bra för liverapportering från matcher (”just nu står det 10-8”) och för att skänka bort gamla kansli-skrivare.
– Instagram är viktigt för inte minst den yngre målgruppen och passar bra för matchannonser, tävlingar och att lägga ut ”bakom kulisserna”-filmklipp från till exempel resor och träningar. Tänk dock på att låg kvalitet på bilder och filmer sänker helhetsintrycket.
– Twitter är väldigt bra för snabba nyheter som man vill få snabb spridning på. Målgruppen är dock smalare, kanske främst journalister och beslutsfattare. Lägg lite tid på varje post, bara för att spridningen blir snabb behöver man inte slarva, utan försök locka till ytterligare läsning.
– Pressmeddelanden handlar mycket om att hjälpa journalisterna att spara tid och arbete, då ökar chansen att få ut sin nyhet. Hjälp media med paketeringar och var tydlig med om bilder får användas fritt. Timingen för när nyheter släpps är oerhört viktig, och har ni flera nyheter så portionera ut dem så maximerar ni chansen att synas i media.
Presentationen handlade också om andra kommunikationsverktyg som t ex nyhetsbrev, videoklipp, podcasts och influencers, men till några åhörares besvikelse inget om Snapchat – det kanske kommer nästa gång.
100% av besökarna var nöjda med Finallunchen
Stämningen var mycket god under de 60 minuter + tilläggstid som seminariet pågick. Vi har nu fått feedback från en del av de gästande klubbrepresentanterna och betyget är skyhögt.
På frågan om presentationen om sponsring var relevant svarar nämligen drygt 83% att det stämmer bra eller till och med stämmer mycket bra. 100% (!) tycker att föreläsaren Magnus Berglund var inspirerande och nästan alla tror såhär efteråt att de kommer ha nytta av den kunskap och information de fick om sponsring.
I delen om kommunikation pekar feedbacken åt samma håll. Samtliga som svarat enkäten anser att innehållet var relevant och att föreläsarna Oskar Mattelin och Jimmy Grandin var inspirerande.
100% var nöjda med Finallunchen som arrangemang och alla skulle rekommendera vänner och kollegor om liknande arrangemang från Handbollskanalen. Toppbetyg!
Trots det fina sommarvädret och en spännande finaldag har vi också fått feedback att Finallunchen borde ha varit längre. Det ser vi på med glädje, att engagemanget för handbollen är stort och att där finns en vilja att fortsätta utvecklas.
Är ni intresserade av att ta del av presentationsmaterialet från Finallunchen? Maila info@handbollskanalen.se så löser vi det!