Succén ett faktum – över 2 miljoner såg EM-finalen på TV6

Karl Wallinius jublar mot Frankrike. Foto: Johanna Lundberg / BILDBYRÅN.

Det stora handbollsintresset i Sverige fortsätter att växa och slå nya rekord. Som mest följde 2 107 000 tittare EM-finalen mellan Sverige och Spanien på TV6, den näst högsta noteringen någonsin i kanalens historia. Dessutom slog EM-finalen sig in på topp fem-listan över Viaplays mest sedda sportevent genom tiderna, det skriver NENT Group i ett pressmeddelande.

Det svenska landslaget, både dam och herr, brukar innebära fina tittarsiffror oavsett vilken TV-kanal som har rättigheterna. Men man kan väl lugnt säga att EM var en succé, både för landslaget och för NENT Group. Som mest följde alltså 2 107 000 tittare finalen, näst bäst i TV6:s historia. Dessutom in på topp fem-listan när det gäller sportevent på Viaplay.

– Det var fantastiskt att så många fick se detta bragdguld. Handboll är en av de roligaste sporterna att följa i direktsändning och denna final var en nagelbitare in i slutsekunden, säger Lotta Folcker, sportchef på NENT Group Sverige, i ett pressmeddelande.

Extra roligt är att den enda sändningen på TV6 som slår gårdagens EM-final i antal tittare är VM-finalen för ett år sedan. Topp två går till handbollen alltså. På Viaplay är det en enorm utveckling vi ser sedan VM-finalen för ett år sedan – EM-finalen lockade 36 procent fler tittare än VM-finalen.

Att handbollen tar sig in på de här fina listorna säger naturligtvis mycket om hur stor sporten är i Sverige. TV6 och Viaplay har sänt såväl Champions League-finaler som stora matcher i bland annat NHL.