ANNONS

Peter Gentzel svarar på kritiken kring Handbollsligan Live

Tidigare under veckan lanserade Handbollsligan sin nya streamingtjänst, ”Handbollsligan Live”. Reaktionerna lät inte vänta på sig och kritiken var, framförallt mot prissättningen, massiv. Handbollskanalen har pratat med Peter Gentzel, vd för Svensk Elithandboll (SEH), som bemöter kritiken.

Handbollsligan Live är Handbollsligan dam och herrs nya plattform där samtliga matcher under den kommande säsongen kommer att sändas. Vill man som konsument se alla matcher under säsongen är priset 489 kronor i månaden. Man kan också binda upp sig på ett helt år, inklusive månaderna under sommaren då det inte spelas några matcher, och då betala 349 kronor i månaden.

Kritiken mot framförallt priset har varit enorm. Handbollskanalen ringde därför upp Peter Gentzel, vd för Svensk Elithandboll (SEH) för att försöka reda ut vad som hänt kring Handbollsligan Live.

Är ni nöjda med lanseringen av den nya hemsidan och streamingtjänsten?

– Jag tycker att det har fungerat bra. Vi valde att gå ut tidigt, redan innan apparna var klara för nedladdning, så det kommer att dröja ytterligare två veckor innan apparna är klara att ladda ner. Men vi valde att öppna upp sidan redan nu för att kunna visa vad vi har att erbjuda. Sen finns det alltid barnsjukdomar som man behöver kolla när det är skarpt läge och nu har vi tid innan första matchen att hinna justera det, säger Peter Gentzel.

Vad kan det vara för barnsjukdomar?

– Bara smågrejer. Kanske något med grafik eller någon som har med betalningssystem att göra. För även om vi testkör kommer det alltid att dyka upp någon bugg här och där.

Hur ser ni på reaktionerna från handbollsintresserade i Sverige?

– De stora reaktionerna, som vi har tagit till oss, är att folk inte tycker att prisnivån är rätt. Frågan är berättigad, men det är ännu ingen som har sett vad man får för pengarna. Så där är det upp till bevis för vår del. Men hög kvalitet kostar och det är 350 matcher över en säsong med slutspel. Vi pratar upp emot tio miljoner kronor bara i produktionskostnader och vi känner oss trygga i samarbetet med Infront och produktionsbolaget Rego, som har producerat till Cmore de senaste säsongerna.

– Vi kommer kunna leverera en riktigt bra produkt till handbollspubliken och det har varit ett av ledorden när vi konstaterade att det inte fanns något större tv-bolag som var intresserat. Då fanns det inget annat alternativ för att komma ut och synas än att köra en egen plattform. Två saker var viktiga: rättighetsersättningen till föreningarna och att matcherna ska vara tillgängliga för så många som möjligt. En del tycker att det inte är tillgängligt eftersom det är höga priser, men hade vi hittat alternativ med lägre priser hade varit marginellt lägre och med en avsevärt sämre produktion. Vi har valt att satsa på produktionen och bra produktion kostar.

– Jag förstår att folk tycker att det är dyrt. Men det kommer att bli bra.

I sociala medier har flera nämnt SVT och varför det inte blev något där. Kan du kommentera det?

– Även om vi skulle lyckas få in ett 20-tal matcher över säsongen hos SVT så är de inte i positionen att de erbjuder att ta över produktionen, utan då hade vi fått göra det själva. Det hade inte blivit någon rättighetsersättning till föreningarna och det är ju extra viktigt nu med tanke på hur ekonomin i föreningarna ser ut. Nu har vi det här avtalet med Infront som säkerställer riktigt högkvalitativ produktion och dessutom synligheten i nyhetsinslag hos SVT och TV4.

Varför säljs det tolvmånadersabonnemang när säsongen är nio månader?

– Först kan vi konstatera att det är uppehåll i alla ligor. Premier League drog igång igår och har jag då Viaplay har det varit uppehåll där ett tag. Sen vet jag att det finns annat innehåll där, men det är ju kanske inte därför jag betalar för den plattformen. Det har jag förståelse för. Utmaningen för oss blir att erbjuda bra innehåll under de tre månader som vi inte har något ligaspel.

– Vi har en god förhoppning om att vi kommer kunna erbjuda intressant innehåll även under sommarmånaderna. Vi har ett antal idéer, kanske att vi gör lite mer bakom kulisserna så att man kan komma närmare lagen. Det har varit ett framgångsrikt koncept på större plattformar och med större rättigheter, till exempel Formel 1, NFL, PGA-touren och tennisen.

Ni har fått väldigt många frågor i sociala medier. Finns det någonting ni hade kunnat göra annorlunda i lanseringen?

– Oavsett om vi hade haft ett årsabonnemang som var 1000 kronor billigare eller ett månadsabonnemang för 299 kronor hade folk ändå tyckt att det var dyrt, men kanske hade det inte varit samma reaktioner som nu. Få saker blir ju billigare just nu och här har vi tittat på ett långsiktigt koncept där vi velat säkerställa en bra produktion. Då kostar det pengar.

– Det som är viktigt att förstå i det här sammanhanget är att när vi som rättighetssäljare säljer till köpare, oavsett om det är Cmore, Viaplay eller Infront, så köper de rättigheten av oss. Prissättning, paketering och allt sånt är deras beslut utifrån den ekonomiska investering de gör med produktion, marknadsföring och allt annat. Jag hade gärna satt ett lägre pris, men det är ekonomi i det också, annars hade ingen velat satsa. Och det är ju en ekonomisk satsning från framförallt Infront som gör det här – de vill ju ha tillbaka sina investerade pengar. Det fanns tre andra bolag som bjöd på ligorna och då hade det varit marginellt lägre priser för konsumenterna, men en helt annan produktionsnivå.

Ni kunde valt en väg där ni la er lägre i pris och kanske hade sålt fler abonnemang. Istället valde ni en väg att ligga högre i pris och då är risken att det blir färre abonnemang sålda. Hur gick resonemanget där?

– Vi har haft en intern diskussion innan vi pratade med Infront, som är ju är ett internationellt bolag. Deras kostnader ligger i stor del i Euro och Dollar och det gör att den svaga kronkursen påverkar priset. Från vår sida har vi lyft fram vad det kostar med sportpaket i Sverige och vad man får för det. Då har de gjort bedömningen utifrån deras erfarenhet av den internationella marknaden och utifrån den input som vi har gett och efter det landat i det här.

– Hade vi inte kommit med input tror jag att vi hade haft ännu högre priser. Men det är inte vi som sätter priset, vi kan bara försöka påverka. Självklart skulle vi vilja ha ner det till 99 kronor i månaden, det hade kanske alla tyckt varit skitbra, men vad får man för det idag? Vi ska ha respekt för att Infront satsar en hel del pengar och resurser över en femårsperiod.

Med den här prissättningen, finns det en risk att handbollen blir en överklassport? Vilka stänger man ute med en hög prissättning?

– Viaplay tackade nej till Europacuphandboll, Cmore gör sina nedskärningar. Tittar man på marknaden idag tror jag att man som konsument kommer börja betala för det man är intresserad av. Tidigare har man betalat och då fått en mängd olika rättigheter, säg tio rättigheter för ett pris och man är kanske bara intresserad av tre av de rättigheterna. Jag tror mer att det kommer att gå mot att man köper det som man är intresserad av.

– Säg att man köper ett månadsabonnemang hos oss och då ska man betala 350 kronor i månaden. Ska du då ha Svenska cupen på det och Europaspel är du uppe i en tusenlapp i månaden helt plötsligt. Jag tror tyvärr det riskerar att bli att man får prioritera lite vad det är man vill köpa och titta på.

Är du orolig inför den kommande säsongen att ni inte kommer att sälja så många abonnemang?

– Vi har förståelse för att det blir tufft att dra igång det och att vi har en uppförsbacke den här säsongen. Men vi har skrivit ett femårsavtal och kommer att bygga detta på sikt. Vi hoppas att det blir en produkt som ger pengar tillbaka för våra partners och förhoppningsvis ett överskott i klubbarna, men också att vi når ut till så många som möjligt i Sverige.

– I värsta fall blir det något färre som tittar på tv, men förhoppningsvis dyker för upp i hallarna istället så att vi får lite bättre publiksiffror. Vi vet inte det heller.

Kommer ni att berätta hur många abonnemang som tecknas och redovisa tittarsiffror på de olika matcherna?

– Vi kommer att kunna se exakt hur många tittar och strömstarter vi har per match. Cmore kunde också se det, men vi hade ingen information om det, bortsett från när matcherna gick linjärt. Det kommer att bli intressant att följa upp det här, klubbarna kommer ju kunna sälja på siffrorna på ett annat sätt.

– Men hur vi kommer att redovisa siffror behöver vi diskutera med Infront innan jag säger något här.

De båda allsvenska serierna samt Svenska cupen sänds på SolidSport. Finns det tankar på att de rättigheterna hamnar på Handbollsligan Live istället?

– Svenska Handbollförbundet äger de rättigheterna och de sitter i avtal även kommande säsong. Men självklart vill vi tillsammans med svensk handboll kanske paketera helheten på ett sätt. Men det får vi se framöver.

Om vi går över på ett par mer tekniska bitar, stämmer det att man bara kommer att kunna se en match åt gången?

–Det stämmer. Cmore och Viaplay har också begränsat det. Till syvende och sist handlar det om priset. Du och jag ska inte kunna dela på abonnemang. Sen finns det handbollsfantaster ute i landet som vill se en match live på telefonen, en på paddan, en på datorn och en på tv. Men det är ändå ett fåtal.

Är det Infront som har bestämt att det bara är en match åt gången per konto? 

– Ja, det stämmer. Vi hade även diskussionen uppe på marknadsmötet i juni i Göteborg där alla klubbar närvarade. Det är även en teknisk fråga kring kapacitet. Men det är en match live åt gången som gäller och det kan vi inte göra något åt.

En annan sak som folk har reagerat på är att det i användarvillkoren står: ”you may not: abuse, harass or criticize any other users of the Platform, or us or any of our representatives, or the Svensk Elithandboll or Svensk Elithandboll Dam (or any of their representatives, participating clubs, players or coaching staff)”. Vad innebär det i praktiken?

– Det är en standardtext som Infront har. Det går ju inte att skriva meddelanden som användare i vår plattform. Det är ett fritt samhälle, det ser inte minst jag på de meddelanden jag får på fredagskvällar från folk som kanske inte är helt nyktra. Självklart ska man läsa det finstilta, men det är kanske inte många fler än du och några till som gör det. Men det handlar inte om några rättsliga efterspel om någon skriver något på Twitter eller liknande, säger Peter Gentzel och avslutar:

– Jag känner mig trygg med att vi kommer att erbjuda en riktigt bra produkt, om än i mångas ögon till ett relativt högt pris. Jag förstår det. Inom kort kommer vi att komma med mer positiva nyheter kring Handbollsligan Live vad gäller innehåll. Jag är övertygad, trots alla kommentarer jag har fått av många att det här är fel väg att gå, om att det här är den enda vägen att gå för svensk elithandboll.

ANNONS
ANNONS