Det blev en dramatisk kamp när Hallby IF tog emot OV Helsingborg. Bortalaget ledde stora delar av matchen, men efter en sen vändning kunde Hallby sno åt sig båda poängen efter 32–31.
Både Hallby och Helsingborg kämpar för att undvika en kvalplats nedåt. Det var därför oerhört viktiga poäng på spel när lagen gjorde upp under måndagskvällen.
Helsingborg startade matchen bäst och hade kommandot i inledningen. Marcus Norrbrink hade som vanligt laddat bössan och smällde dit fem mål i den första halvleken. Samtidigt drabbades Hallby av ett tungt avbräck när Andreas Söderman redan efter 15 minuters spel fick syna det röda kortet.
Helsingborg hade ledningen i paus och efter dryga kvartens spel i andra halvlek stod det hela 25–20 i bortalagets favör. Då lade Jesper Östlund in timeout-kortet — och snacka om att han fick effekt på den.
Hallby gjorde sex raka mål och lyckades vända underläget till ledning 26–25. Det blev sedan en jämn avslutning på matchen, där hemmalaget drog det längsta strået efter stor dramatik. En otroligt tung tvåpoängare för Hallby, som nu bara är en poäng bakom Amo, som ligger över kvalstrecket.
Parallellt gjorde Skövde och Malmö upp. Zoran Roganovics lag lyckades studsa tillbaka från förlusten senast och vann med klara 32–26 efter en fin laginsats.
