En nyhet gällande årets Report cards är att Henrik Lundvall, profil i Tyresö Handboll och yrkesutövande lärare i vetenskapsteori och forskningsmetodik, har bidragit. Här berättar Lundvall mer om metod och analys.
Inom kort kommer vi att börja publicera resultat från årets enkät. Men först går Henrik Lundvall igenom metoden och analysen.
Om enkäten Report cards
Syftet med enkäten är tvådelat. Dels så vill vi ge alla handbollsspelare i handbollsligorna möjligheten att synliggöra sina åsikter vad gäller deras arbetsvillkor och förutsättningar för att utöva handboll. Men framför allt så är vi intresserade att få någon form av indikation över hur nöjda spelarna är med respektive klubbs arbetsvillkor och förutsättningar för att prestera sin handboll.
Metod
I och med syftet avser enkäten att mäta spelarnas attityder vad gäller just arbetsvillkor och förutsättningar för att lyckas i klubbarna som spelarna är verksamma i. Variabeln arbetsvillkor har operationaliserats genom tre olika kategorier: service, lokaler, och förmåner.
Först, med ”service” avser vi sådant som en klubb, sett som en arbetsgivare, kan förväntas tillhandahålla en kontrakterad spelare. Med ”lokaler” avser vi de faciliteter som klubbens handbollsutövande äger rum i – platser som den mesta handbollstiden spenderas på. Till sist, med ”förmåner” avser vi handlingar som en klubb kan göra för en spelare som underlättar, men som klubben, i form av att vara arbetsgivare, sällan är förpliktigad att göra.
Variabeln förutsättningar har i sin tur också operationaliserats genom kategorierna meningsfullhet & glädje, träning & utbildning, och skador & rehab. Först, med ”meningsfullhet & glädje” avser vi hur spelaren anser att det känns att spela handboll, speciellt i den klubb man spelar under. Vi anser att ett rimligt antagande just är att en spelare som känner att det är meningsfullt och roligt att spela handboll faktiskt också presterar bättre än vad hen hade gjort om det hade varit tvärt om.
Med ”träning och utbildning” avser vi hur lagets träningar fungerar, samt hur kommunikationen mellan spelare och, bland annat, tränare ligger till grund för att spelaren ska kunna lyckas. Till sist, med ”skador & rehab” avser vi sådant som en klubb, i och med att vara arbetsgivare, bör tillhandahålla när en spelare är skadad och/eller sjuk, för att spelaren i fråga ska ha en lämplig möjlighet att kunna komma tillbaka i spel på ett ändamålsenligt sätt.
Variablernas respektive kategorier har vidare operationaliserats genom olika antal påståenden som respondenterna har fått ta ställning till, på en vanlig Likertskala innehållande 7 diskreta värden. Värdet ”1” representerar attityden ”Nej, jag motsäger mig påståendet helt och hållet”, värdet ”4” representerar attityden ”Jag ställer mig neutral till påståendet” och värdet ”7” representerar attityden ”Ja, jag instämmer helt och hållet med påståendet”. Alltså, man tillåts resonera att då ett värde av 4 representerar en neutral attityd så representerar värdena 1-3 en motsägande attityd, i ökande intensitet från 3 och nedåt. Vice versa med värdena 5-7. Alternativet att avstå från att svara på varje individuell fråga gavs även det. Alla påståenden har publicerats i en tidigare artikel.
Respondenterna fick även möjlighet att efter att ha graderat sina attityder till varje påstående inom respektive kategori utveckla sina åsikter/sin åsikt genom att lämna information i skriftlig form angående den just nämnda kategorin. De fick även möjligheten att, som slutkläm på hela enkäten, skriftligt lyfta något som ansågs vara av värde att lägga till (kanske något som de ansåg att enkäten inte fångade).
Tyvärr utnyttjade inte respondenterna möjligheterna att lämna kvalitativ data på ovan nämnda sätt i den utsträckning som vi hade hoppats på. Följaktligen möjliggörs inte lika mycket tillfällen att eventuellt observera intressanta aspekter, förklaringar eller mönster som inte hade varit möjliga att tolka genom det kvantitativa data. Av dessa anledning kommer kvalitativa data att användas, för ett analyserande syfte, relativt sparsamt. Istället kommer den, när så tillåts, att användas mer för att uppmärksamma mer unika åsikter eller nyansera något som kan anses vara av intresse. Med andra ord, kvalitativa data kommer att användas explorativt, och inte för att dra konkreta slutsatser.
Alla spelare i alla lag i handbollsligorna har fått möjlighet att svara på enkäten. Vi har endast summerat och analyserat enkätresultat från lag där minst 7 spelare svarade (samtliga lag utom Skuru IK), för att säkerställa en rimlig representationsgrad. Vi har också, för varje summerat och analyserat lag, indikerat om färre än 5 personer har svarat på ett särskild påstående. Dessa enskilda påståenden är rödmarkerade och bör beaktas som mindre tillförlitliga. Slutsatser eller påståenden kommer inte att slutledas från detta data.
Presentationen av enkätens resultat kommer att göras i omgångar. Ett radardiagram med respektive lags medel- och medianvärde på varje påstående kommer att presenteras och analyseras. Vi kommer dock att börja med att presentera en heltäckande sammanfattning av aggregerade medel- och medianvärden från respektive liga, samt göra en kortare av analys och jämförelse av ligorna på denna aggregerade resultatnivå. Notera att slutsatserna på denna resultatnivå just är mer svepande slutsatser; de behöver inte nödvändigtvis vara sant för unika individer, lag eller klubbar.
Slutligen är det på sin plats att, för läsaren som anser sig vara lite mindre statistiskt bevandrad, kort förklara några tekniska termer som kommer att användas ganska genomgående i analyserna av varje lag. Medelvärdet är summan av värdena i ett urval, dividerat genom antalet värden. Medianvärdet är det mittersta värdet i ett urval sorterat i stigande ordning från det lägsta till det högsta värdet. Standardavvikelse är den genomsnittliga avvikelsen från medelvärdet. Absoluta värden är specifika diskreta värden som rapporterats från urvalet. Räckvidden är avståndet mellan det lägsta och högsta rapporterade värdet från urvalet (exempelvis ”6”, i och med att den här enkäten använder en 7-gradig skala). Variansen är spridningen av rapporterade värden från medelvärdet.
Henrik Lundvall