Följ stjärnorna, ta del av erbjudanden och stötta din klubb

    Lätt att köpa, lätt att sälja och lätt att gilla. I samarbete med Handbollskalendern har svenska handbollslandslagen tagit fram ett nytt sätt att inspirera och underhålla handbollsintresserade samtidigt som de kan tjäna pengar till laget.

    Handbollskalendern är en digital produkt som innehåller filmklipp på Sveriges handbollsstjärnor. I julkalendern får man under varje lucka lyssna på spännande intervjuer, se tutorials samt se roliga pranks.

    -Tanken är att Handbollskalendern ska utveckla handbollen och samtidigt gå ifrån fysiska produkter. Det skal skapa en närmare relation med idolerna och landslagen. Vi vill få upp kunskapen om handboll i Sverige och ge personer en chans att komma närmare sporten, säger Handbollskalenderns grundare Jennie Ajo.

    En julkalender som inspirerar

    Handbollskalendern är uppbyggd i form av en klassisk julkalender i digital form. Den har 31 luckor (ett filmklipp varje dag) och ska skapa intresse och inspirera alla handbollsälskare. Julkalendern kostar 170 kr och 85 kr går direkt tillbaka till laget eller klubben.

    -En av grundtankarna är att de ska kunna generera pengar till klubben eller laget utan att sälja fysiska produkter, vilket sparar både energi och tid. Vi utgick ifrån hur vi agerar idag i vardagen och insåg att försäljning, köp och distribution måste ske via mobilen, paddan eller datorn. Något underhållande att se direkt på mobilen samtidigt som vi kan tjäna pengar till laget. Även all administration har lyfts bort från tränare och föräldrar genom att jobba med Klarna. Vi valde även att jobba in ett antal digital kampanjer på webbshoppar som passar alla i familjen inför julhandlingen.

    Hur kom du på idén?

    -Jag sitter ofta på min dotters handbollsträningar och imponeras över alla dessa eldsjälar som är engagerade och tränar våra ungdomar vecka efter vecka med ett leende på läpparna. Jag kände att jag ville bidra med något själv för att kunna åka på fler läger och ge dessa eldsjälar medel att kunna jobba med men vad skulle jag hitta på.

    Sedan blev det jul och vi fick hem kalendrar av olika slag. Min ena dotter konstaterade att ”de här kalendrarna är inte roliga, jag vill att det skall hända något”. Samtidigt satt mina barn antingen och sträcktittade på tv-serien skam eller letade tutorials på Youtube. Jag frågade vad som var så roligt med detta och barnen svarade: ” De är bara helt vanliga människor och roliga att följa. Man lär sig liksom av andra.” Då slog det mig. Tänk om vi kan göra en digital produkt med transparenta och roliga filmer med deras idoler som kan inspirera dem samtidigt som det kan generera pengar till klubben.

    ”Vi vill täcka alla intressen”

    Jennie satte ihop en idé och skisserna på en produkt och ringde Handbollsförbundet som genast blev intresserade.

    -Det är så roligt att jobba med människor som vill utvecklas, vågar tänka nytt och vill mera. Det oprövade är alltid lite skrämmande att satsa på men Stefan Lövgren är en otroligt positiv och drivande kraft inom handbollen och har varit till stor hjälp i projektet säger Jennie.

    För att Handbollskalendern ska passa så många som möjligt och därmed generera pengar till klubben jobbade vi in flera digitala kampanjer som passar alla familjemedlemmar. Att jobba med webbutiker innebär att alla i Sverige har samma möjlighet oavsett adress vilket vi såg som ett självklart val i denna heldigitala produkt. Att få en rabatt när julklappar ändå skall köpas är ju som att ”tjäna pengar” konstaterade Jennies son när han kunde köpa gamingprodukter med en rabatt om översteg 170kr som kalendern kostar.

    Detta har varit en otrolig spännande och lärorik resa. Jag brinner verkligen för det här och tycker att framtiden ser riktigt spännande ut, konstaterar Jennie.

    Läs mer om Handbollskalendern på hemsidan:

    LÄNK: Handbollskalendern