ANNONS

Kurtovic och Frafjord till CSM Bukarest

Den rumänska toppklubben CSM Bukarest förstärker ordentligt med två norska landslagsstjärnor.

CSM Bukarest har sedan tidigare gjort klart med fixstjärnan Cristina Neagu och nu har de signat två nya toppspelare. Amanda Kurtovic och Marit Malm Frafjord har båda gjort klart med CSM och ritat på var sitt 2-årskontrakt.

Amanda Kurtovic har gjort en fantastisk säsong i Larvik HK och är bekant för de flesta svenska handbollsintresserade. Dels för att hon snart har gjort 100 landskamper för Norge och vunnit både OS, VM och EM men också för att hennes far är den gamle stormålvakten Marinko Kurtovic.

Pappa har en lång spelarkarriär bakom sig i Vikingarna, H43, Ystad, IFK Karlskrona, IFK Kristianstad, Octavio (Spanien), BM Cangas (Spanien) och Sandefjord TIF (Norge). Som tränare har han stor erfarenhet runt om i Norden hos Ronneby HK, Stavanger Håndball (Norge), Bjerringbro (Danmark), Runar IL (Norge) och Drammens HK (Norge).

Det var när familjen flyttade till Sandefjord som den 6-åriga Amanda började lira för den lokala klubben. Hon har sedan ett digert CV som bara 25 år gammal: Nordstrand, Byåsen, Larvik, Viborg, Oppsal och så Larvik igen sedan 2015.

Hon har denna säsong gjort 74 mål i Champions League och ligger på andra plats i skytteligan.

Marit Malm Frafjord är den duktiga linjespelaren som lirat för både Byåsen, Viborg och Larvik som varit andravalet på mittsex i det norska landslaget bakom Heidi Löke. Till EM 2016 fick hon utökat ansvar och gjorde ett vasst mästerskap där Norge vann guld.

Larvik HK har tuffa ekonomiska förutsättningar och tappar stora delar av truppen inför nästa säsong:

Vilde Ingeborg Johansen (Tertnes IL)
Gro Hammerseng-Edin (slutar)
Anja Hammerseng-Edin (slutar)
Sanna Solberg (Team Esbjerg)
Sandra Toft Galsgaard (Team Esbjerg)
Alina Wojtas (klubb ej klar)
Alma Hasanić Grizović (Storhamar IL)
Amanda Kurtović (CSM Bucharest)
Marit Malm Frafjord (CSM Bucharest)

ANNONS
ANNONS