ATG och handbollen gör jobbet tillsammans: ”Vi har lika värderingar”

Nathalie Hagman. Photo: Ludvig Thunman / BILDBYRÅN

För en tid sedan gick ATG in som ny huvudsponsor till Svensk handboll – ett samarbete som redan burit frukt i form av bland annat ATG Svenska cupen. Anledningen till att ATG gick in som huvudsponsor till handbollen berättar marknadschef Johanna Åberg mer om för Handbollskanalen.
– Handboll är en väldigt folkkär sport och vi har lika värderingar på ATG och inom sporten handboll, säger Johanna Åberg.

Från den 1 juli i år och fyra år framåt är ATG huvudsponsor till Svensk handboll. Johanna Åberg vill poängtera att hon inte ser det som att ATG endast stöttar i form av en slant utan ser det hela som ett samarbete.

– Vi går in helhjärtat i det här som samarbetspartners och vi gör jobbet tillsammans. Det är det som är vårt signum – att göra jobbet ihop, berättar Johanna Åberg, som arbetar som marknadschef på ATG.

På frågan varför ATG valde att sponsra och samarbeta med just handbollen kommer Åberg direkt in på värderingar.

– För oss är det viktigt med allas lika värde och såväl jämställdhet som mångfald är något handbollen har satsat mycket på, framförallt de senaste åren. Det är frågor som är viktiga för oss, vi har ju drömfonden på ATG till exempel. Mångfald och jämställdhet handlar även om att inkludera människor med funktionsvariationer som gör det lite tuffare att satsa på idrotten.

– Vi känner igen oss i handbollen, som ju är en väldigt inkluderande sport. Jag såg klipp från VM och matchen mellan Iran och Norge – det gjorde mig väldigt glad.

En stor succé i samarbetet mellan ATG och Svensk handboll har ATG Svenska cupen varit. Snart är första säsongen av cupen på 30 år färdigspelad och det har tagits emot precis så bra som de olika aktörerna hade hoppats på.

– Vi går in tillsammans där och har precis lika stort ansvar för att det ska bli bra. Det är ett flaggskepp för oss och en kul sak att göra tillsammans med Svenska handbollförbundet. Att SVT vill gå in och sända finalerna visar hur attraktivt det är.

ATG syns även på våra landslags matchtröjor – något som får bra exponering inte minst under VM i Spanien där Sverige har imponerat så här långt.

– Utöver stolthet och glädje är det bra synlighet för oss. Handboll är en tempofylld, tuff och intensiv sport där matcherna kan svänga snabbt. Även om ett lag leder med fem-sex mål i halvtid så är det ingen säker ledning om momentum i matchen svänger. Det gör handbollen oviss och spännande, precis som sport ska vara. Därför är det jättebra för oss att synas tillsammans med landslagen.

ATG har sitt eget handbollsmagasin under VM där bland annat Mattias Zachrisson syns i rutan. Dessutom presenterar ATG Handbollskanalens mästerskapsbevakning.

– Det är ett utmärkt tillfälle för oss att bygga en relation med handbollens kärnpublik som finns på Handbollskanalen och även nå ut med vårt redaktionella innehåll på andra plattformar än våra egna, avslutar Johanna Åberg.