Under söndagen, innan finalerma, presenterade EHF ett nytt samarbete med företagen Infront och Perform Group. I rekordaffären köper de två företagen rättigheterna till samtliga EHF:s event mellan åren 2020-2030. Affären kommer att ge EHF mellan 500-600 miljoner euro.
EHF och Infront har varit samarbetspartner i många år och nu kommer man att fortsätta i tolv år framöver, fram till 2030. I framtiden kommer de även integrera Perform – Sports Content Media i samarbetet. Perform är ett företag med över 3000 anställda och sköter redan teknologisk marknadsföring åt bland andra NBA, NFL, FIBA och La Liga. Det är alltså en tung spelare som kommer in till handbollen.
De stora skillnaderna med det nya kontraktet mellan EHF och aktörerna är att det sträcker sig länge, över tio år, och att samtliga rättigheter, allt från EM-slutspel till beachhandboll, kommer att hamna under samma paraply.
Förut ägde flera olika företag rättigheterna och skötte sändningarna. Efter snack med kunniga journalister inom europahandbollen har vi förstått att det därför var svårt att veta exakt hur mycket pengar EHF drog in per år på rättigheterna, men att dagens affär ”kändes bra”.
Nu återstår att se hur EHF kommer att förvalta den stora pengapåsen de har förhandlat till sig, och hur Infront och Perform kommer att hjälpa handbollen framåt och utåt. EHF:s generalsekretare Martin Hausleitner sparade inte på krutet i sin vision om samarbetet.
– Handboll kommer att kunna sändas 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Och för varje ålder kommer vi att ha en berättelse att berätta. Idag startar vi ett projekt som kommer att ta handbollen till en helt ny nivå, det kommer vi att se snart, sa Martin Hausleitner på presskonferensen.